Vid spadtaget för Vallby förskola önskade sig barnen en modell av den nya skolan.

Pressinbjudan: Mimer överlämnar modell på Vallby förskola till skolans barn

När spadtaget för Vallby förskola togs hösten 2017 önskade förskolebarnen få en modell över den kommande skolan. Onsdag 14 februari på "Alla Hjärtans Dag" kommer Gustav Hanstad, Fastighetschef på Bostads AB Mimer, att överlämna den efterlängtade modellen till barn och pedagoger.

Hösten 2018 är Vallby förskola klar att tas i bruk. En modern förskola på 1 600 kvadratmeter som inrymmer ett tillagningskök och åtta avdelningar med plats för ca 140 barn. Förutom förskolan blir det en ny gård med plats för lekar och lärande. Det var under spadtaget för förskolan som barnen tog initiativet till att önska sig en modell och Mimer är nu glada att kunna uppfylla barnens önskan.

- Det främsta syftet med att använda modellen med barnen är för att engagera dem i deras framtida förskola. Genom att de blir mer delaktiga i bygget och att vi skapar en större förståelse för vad som väntar dem så tror vi att det skapar en känsla av delaktighet, stolthet och respekt för förskolan. En känsla som de sedan bär med sig även efter deras tid på förskolan som de kommer att kunna sprida bland alla här på Vallby. Givetvis så kommer säkert modellen även att väcka nyfikenhet hos barnen och bli ursprung till eget skapande, och det kommer kanske till och med att inspirera några framtida arkitekter och ingenjörer, säger Karin Cupelli, Förskolechef, Västerås stad.

- Modellen kommer även att användas av pedagogerna för att planera miljön, och kunna tänka ut kloka sätt för att samarbeta för att tillsammans generera den allra bästa förskolan för alla barn. Vid alla föräldraträffar under våren kommer vi även att använda modellen för att visa för vårdnadshavarna vilken fantastisk förskola som väntar deras barn, vilket gör att de i sin tur kan stötta sina barn i deras tankar och förhoppningar om framtiden, säger Karin Cupelli.

- Det blir roligt att överlämna modellen till förskolebarnen. Det är alltid roligt för både barn och vuxna att kunna se hur den nya förskolan blir. Det blir mycket enklare att fundera, hitta på, rita och prata kring vad barn tillsammas med pedagoger kan använda sina moderna lokaler till när det går att lyfta på taket och se de olika rummen, säger Gustav Hanstad, Fastighetschef på Mimer.

Modellen över förskolan är gjord av Charlie Hellberg.

Media som önskar närvara och ta del av barnens och pedagogernas tankar kring den nya förskolan är välkomna att närvara vid överlämnandet.

Tid: Onsdag 14 februari, klockan 13.00 (Alla Hjärtans Dag)

Plats: Vallby Institutet, Vallby förskola, avdelning Myran

Hitta rätt: För att hitta rätt i förskolans tillfälliga lokaler, ring Karin Cupelli på telefon 021-39 86 26.

Anmäl gärna ditt deltagande till: post.nyproduktion@mimer.nu

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu