Pressinbjudan - Nu flyttar vi in i Framtidsgränd

Pressinbjudan - Nu flyttar vi in i Framtidsgränd

Utifrån den senaste klimatrapporten från IPCC är läget mer akut än vad vi tidigare trott. Mycket forskning pågår kring hur vi ska kunna lösa detta i framtiden – men delar av framtiden är redan här. En av de lösningar som på sikt kan hjälpa oss att använda energin mer effektivt i våra bostäder, smarta elnät, är på plats i Framtidsgränd och ska nu testas och utvärderas av hyresgäster. Bakom Framtidsgränd står Mimer och Mälarenergi.  För att visa projektet bjuds nu media och andra intressenter in på Inflyttningskalas

Tid: Fredagen den 4 april kl. 12.15
Plats: Allmogeplatsen 27, strax intill Vallby centrum

För att klara klimatutmaningarna krävs energieffektivisering och omställning till mer förnyelsebar energi. Mer sol, vind och vatten behövs och vi får ta hjälp av tekniken för att använda så ren energi som möjligt.  På Allmogeplatsen 25-29, på Vallby i Västerås, har Bostads AB Mimer byggt om ett av sina 60-talshus med 19 lägenheter. Här har de tillsammans med Mälarenergi installerat ett smart elnät och stort fokus ligger på klokare energianvändning.  Varje lägenhet har sin egen solcell och är uppkopplade till Mälarenergi stadsnät och kan följa både sin energiförbrukning och produktionen av solel.

Projektet syftar till att ta reda på hur vi med olika incitament och hjälpmedel kan påverka de boendes beteende när det gäller energianvändning. Under två år får de boende prova hur det är att leva med smart elnät. I det smarta nätet ska vi också kunna leverera tjänster, till exempel övervakningsfunktioner, vilket också kommer att testas under projektperioden.
Ytterligare två projekt ingår i Framtidsgränd; Interactive Institute Swedish ICT och Acreo är samarbetspartners kring projektet Ny Bostad- nya vanor respektive Hållbara öppna lösningar för det smarta hemmet.

Hålltider för inflyttningskalaset:
12.15 Invigningstal av Anders Nordstrand, VD Bostads AB Mimer, Magnus Hemmingsson, VD Mälarenergi och Ulla Persson, Kommunstyrelsens ordförande

12.25 Visningen är uppdelad på tre stationer; besök i visningslägenheten, demonstration av GrannNet samt projektet Ny bostad – nya vanor och Hållbara öppna lösningar för det smarta hemmet. Grupper delas in på plats. Rundvandringen tar cirka 30 minuter.

För mer information och bilder, kontakta gärna:
Eva Favaro, marknadschef, Bostads AB Mimer, telefon 070-465 70 11, e-post eva.favaro@mimer.nu
eller
Jonas Persson, Chef Marknad & Mättjänster, Mälarenergi Elnät AB, telefon 076-569 36 65,  e-post jonas.persson@malarenergi.se

Anmäl gärna intresse om medverkan till Eva Favaro genom e-post eller telefon.

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga.