Minc stärker E.ONs innovationsarbete

I dagarna inleder Minc och E.ON ett särskilt samarbete som ska resultera i mer kreativa och kundnära energilösningar från E.ONs innovationsavdelning. E.ON tar därmed ett steg mot ett öppnare och effektivare innovationsklimat. För Minc är E.ON den första kunden inom traditionell industri.

- Vi kommer erbjuda våra s.k. Open innovation-processer och vår unika entreprenörsmiljö till ett nytt segment, den traditionella industrin, och vi ser ett stort värde i att genom samarbetet med E.ON knyta en innovationsavdelning till vår inkubatorverksamhet. Vi har en unik kompetens inom affärsutveckling som vi nu vill erbjuda näringsliv och industri också, säger Bodil Rosvall Jönsson, VD på Minc.

E.ON har i dagsläget en stor innovationsportfölj och satsar mycket på att testa och utveckla lösningar inom energiområdet som till exempel vågkraft, solenergi och olika lösningar för kunden att styra, mäta och visualisera sin energiförbrukning. Till att börja med kommer ett antal E.ON-projekt coachas av Mincs affärsutvecklare. Metoderna som används är anpassade för projekt eller bolag som ska hitta affärsmodell, koncept och kommersialiseringsstrategi. Målet är att inspirera och utveckla E.ONs innovationsprocesser.

- För oss handlar Open innovation om att kunna utveckla och vässa vårt arbetssätt genom att tillföra ett externt, mer kundnära perspektiv. Minc kan utmana oss så att vi blir bättre och mer effektiva i processen att ta våra projekt från idé till en kommersiellt gångbar produkt, säger Johan Mörnstam, chef för Business Innovation, E.ON Sverige.

I förlängningen kan detta innebära att utvecklingsprojekt kommer att knoppas av från E.ON och få sin hemvist i Mincs inkubatorprogram.

- Vi vill utveckla framtidens smarta energilösningar,  genom partnerskap och samarbeten och med ännu tydligare kundfokus, avslutar Johan Mörnstam.

Om Minc

Minc är en av Sveriges ledande inkubatorer, med över 10 års erfarenhet av att arbeta strategiskt med utvecklingsföretag, innovationer och riskkapital.

Om E.ON

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.

Ytterligare information lämnas av:

Bodil Rosvall Jönsson, Minc  0734 34 00 06

Johan Mörnstam, E.ON  0725 10 20 26

• inkubatorer
  • energiinnovationer
  • e.on

• Malmö

Minc hjälper talangfulla entreprenörer att bygga livskraftiga bolag genom rådgivning, affärsutveckling och värdefulla kontakter i en dynamisk miljö anpassad för växande bolag i Malmö. Vi har tre olika verksamheter: Minc/Inkubator, Minc/Workspace och Minc/Meetings.