Polar Rose lämnar Minc för San Francisco

Polar Rose är ett av Europas hetaste teknikbolag just nu. Efter 5 år på Minc lämnar bolaget Malmö och Sverige för att landa i Kalifornien och Silicon Valley. Vi hann fånga grundaren, forskaren och entreprenören, Jan Erik Solem för att ställa några frågor innan han och bolaget flyttade till San Francisco förra veckan. Idén till det som i dag är Polar Rose kärnteknik föddes ur Jan Eriks forskning i bildanalys och ansiktsigenkänning på LTH 2004.

När kom du på att du kunde och ville bygga ett företag runt din forskning?
”Min forskning ledde till att jag började förstå att man kunde förbättra och använda ansiktsigenkänning på nya sätt, jag tänkte ganska tidigt i produkter, har nog alltid haft en entreprenöriell ådra och ville gärna testa att bygga ett företag.”

Jan Erik flyttade in på på Mincs inkubator januari 2005 tillsammans med två kollegor och döpte bolaget till Ground Truth Vision. Då fanns inte Facebook, inga smartphones i var mans hand, geopositionering var inget ord någon kände till och bolaget valde att testa sin teknik utifrån ett säkerhetsperspektiv och började fundera på lösningar för säkerhetsbranschen. Med hjälp av bootstrapping, innovationslån och VINN-NU pengar kunde man utveckla, testa tekniken och lämna in patentansökningar.

Du har gått hela vägen från Universitet via en inkubator till marknad. Vad tycker du om innovationssystemet?
”Det har fungerat bra för mig, jag har ju på något sätt passat rakt in i mallen och gått alla de steg man ska göra. Men jag kan tycka att det borde finnas flera vägar, flera alternativ för att kommersialisera forskning. Jag undervisade på LTH och hade tidigt mycket kontakt med Ideon och innovationsmiljöerna och det var väldigt tydligt att det bara fanns en möjlig väg, en väg där teknikhöjd är det enda som räknas och det är jag lite kritiskt till. Jag tror man behöver bredda systemet och visa på olika roller en forskare kan ha i framtida bolag. Det behöver inte bara vara grundare/VD-spåret men man kan inte heller lämna över tekniken i händerna på någon entreprenörsexpert. Det handlar om att bygga bra och hållbara team – i ett riktigt bra team finns ett stort värde, det märkte vi i Polar Rose om inte annat.”

Ni har testat många olika spår, när visste ni att ni var på rätt väg?
Hösten 2005 var vi i Silicon Valley och sprang runt med en superstor laptop som kunde processa bilder under tiden vi presenterade. Ingen förstod riktigt hur detta skulle användas men alla blev väldigt imponerade! Vi hade byggt en demo som sorterade bilder i fotoalbum. Vi var antagligen alldeles för tidiga men vi lyckades skapa ett intresse bland investerare genom att visa hur långt fram vi befann oss. Vi och alla andra förstod att vi hade något på gång, men inte riktigt vad. I vilket fall som helst så gick Nordic Ventures in med pengar i bolaget, vi bytte namn till Polar Rose och bestämde vi oss för att välja webbspåret i stället för licensieringsspåret.

..och nu är ni tillbaka i licensieringsspåret! Hur har ni lyckats hålla ut och hur har alla vändingar i teknik och potentiella produkter/tjänster påverkat er?
Vi var nog inne på att licensiera vår teknik lite för tidigt. Vi har alltid legat långt fram och hela tiden varit övertygade om att det finns något i vår teknik som är unikt och som måste gå att förpacka och sälja. Det har bara tagit väldigt lång tid att komma fram till hur! Vi hittade aldrig en affärsmodell som funkade för webblösningen, tänk att Facebook faktiskt inte fanns när vi försökte sälja en lösning för taggning av bilder – ingen förstod hur man skulle använda den, eller hur många människor som skulle vara intresserade av att använda den. Vi förstod inte själva hur vi skulle kunna tjäna pengar. Vår teknik kräver kontext och den finns nu i och med explosionen av sociala medier. I och med att mobilen tog plats på marknaden som en helt ny plattform för mjukvara och kommunikationsmedel så började vi i slutet av 2009 att titta på hur vi skulle kunna använda oss av den. Tillsammans med Malmöbolaget TAT gjorde vi en lösning som fick stor uppmärksamhet på Mobile World Congress i Barcelona 2010 och så hade vi helt plötsligt en teknik som fungerade på tre plattformar: webb, mobil och desktop. Och så var vi tillbaka i licensieringsspåret…

Vad har gjort Polar Rose så framgångsrikt vad har byggt värdet i företaget?
Teknikhöjden och teamet vi har byggt!

Polar Rose lämnade Mincs inkubatorprogram 2008 men har suttit kvar på Minc/Workspace. Nu väntar nya utmaningar i Silicon Valley. Vad ser du fram mot nu?
”Jag ser verkligen fram mot att få ta del av kulturen i Silicon Valley, det är som en stor galen teknikbubbla som också är oerhört social. Det känns spännande och väldigt roligt att få jobba vidare med tekniken men utifrån andra förutsättningar.”

• entreprenörskap
  • innovationer
  • minc

Minc hjälper talangfulla entreprenörer att bygga livskraftiga bolag genom rådgivning, affärsutveckling och värdefulla kontakter i en dynamisk miljö anpassad för växande bolag i Malmö. Vi har tre olika verksamheter: Minc/Inkubator, Minc/Workspace och Minc/Meetings.