Jag vill ju inte dö … Jag vill bara inte leva så här

Den 23 :e oktober i Stockholm kommer Föreningen Psykisk Hälsa att presentera rapporten "Jag vill inte dö. . .  Jag vill bara inte leva så här" om erfarenheterna från  första månaden med den suicidpreventiva sajten Sjalvmordsupplysningen.se. Där besökaren kan chatta, blogga och maila in frågor om psykisk hälsa och självmord.

Bakgrunden till Självmordsupplysningen var den tragiska händelsen på Flashback då en ung man i oktober 2010 triggades att ta sitt liv. Händelsen  på Flashback visade på ett behov av att ha stödjande platser på Internet där man kan diskutera självmord, en fråga som för många är belagd både med skam och skuld.

— Självmord är ofta en impulshandling som går att avvärja, om de finns någon där som kan lyssna och ta emot, säger Carl von Essen, generalsekreterare i Psykisk Hälsa.

På sajten Självmordsupplysningen.se kan besökaren chatta med specialutbildade volontärer varje vardagskväll mellan klockan 19:00 och 22:00, maila in frågor eller blogga om självmord och psykisk hälsa.

Rapporten som presenteras visar bland annat att chatten har varit i stort sett fullbelagd alla kvällar. Det är huvdsakligen unga människor under 35 år som kontaktar oss. Den yngsta som gjorde det var bara 12 år.

Carl Von Essen fortsätter:

— Att vi har haft ett så högt tryckt i vårt chatt visar på att vi behövs. Och att vi fyller ett tomrum och kan erbjuda en icke-dömande plats på Internet där den som behöver hjälp just nu kan få det av våra specialutbildade volontärer.
 — Det är naturligtvis helt oacceptabelt att självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga män och den näst vanligaste bland unga kvinnor.

MER INFORMATION:

Carl Von Essen, Generalsekreterare  08-347065, 0730-595900

Lotta Grönblad, Informatör PR ansvarig,  mobil  076-125 34 09

Seminariet är kostnadsfritt och riktar sig till media, organisationer och personer intresserade av suicidprevention och suicidforskning. Seminariet filmas och sänds på www.psykiskhalsa.se ochwww.sjalvmordsupplysningen.se

Medverkande bl a:
• Danuta Wassermann, professor i suicidologi
• Per-Anders Rydelius, professor i barn- och ungdomspsykiatri, ordförande Psykisk Hälsa
• Carl von Essen, generalsekreterare Psykisk Hälsa

Tid: 23 oktober 2012, kl 12:00-13:00
Plats: Läkaresällskapet, Klara Ö Kyrkog. 10, Stockholm.
Lunchmacka till självkostnad kl 11.45.

Anmälan på länken:

Föreningen Psykisk Hälsa främjar den psykiska hälsan i samhället