Kontaktfamilj - den glömda insatsen

Varje år får cirka 10000 barn i åldrarna 0-12 år en kontaktfamilj, det vill säga en familj som barnet får besöka en eller ett par helger i månaden.

Det är hög tid att denna insats tas på betydligt större allvar av myndigheterna, i synnerhet Socialdepartementet, Socialstyrelsen och SKL. Det kravet framför Psykisk Hälsa idag i en rapport, baserad på en enkät bland landets samtliga socialförvaltningar. Trots att insatsen har funnits i över 30 år och tusentals barn har fått den, sker ingen kunskapsutveckling.

En ny studie visar också att insatsen förmodligen inte har någon långsiktig effekt. En färsk utredning av Bo Vinnerljung, professor i socialt arbete, visar att effekten av insatsen tycks vara obefintlig, och att de barn som får insatsen löper markant större risker än andra barn att drabbas av problem såsom missbruk och psykisk ohälsa, och att den långsiktiga effekten av insatsen tycks vara obefintlig.

Psykisk Hälsa har genomfört en enkät bland landets socialtjänster. Enkäten redovisas i rapporten "Kontaktfamilj - den glömda insatsen". 203 av 327 socialförvaltningar (62 %) svarade. Resultaten visade bland annat följande:

• 88 procent av kommunerna har aldrig gjort någon utvärdering av insatsen.

• 75 procent anser att Socialstyrelsen borde utfärda riktlinjer för hur insatsen genomförs.

• Drygt hälften av kommunerna har inget informations- eller utbildningsmaterial att erbjuda kontaktfamiljerna.

• Det är bara 10 procent av kommunerna som erbjuder kontaktfamiljerna någon form av utbildning, övriga erbjuder bara ett introduktionsmöte med ansvarig handläggare.

• Det är bara 1/3 av kommunerna som erbjuder handledning till kontaktfamiljerna minst varje kvartal.

För mer information kontakta Carl von Essen, generalsekreterare Psykisk Hälsa, 0730-595900

• Sociala frågor

Föreningen Psykisk Hälsa främjar den psykiska hälsan i samhället