Ny handbok om motiverande samtal för att förebygga självmord

Motiverande samtal (MI, Motivational Interviewing) är en samarbetsinriktad samtalsmetod som syftar till att stärka en persons egen motivation och åtagande till förändring. Metoden har i åtskilliga studier visat sig effektiv i att stödja personer med alkoholproblem, spelmissbruk, bristande följsamhet till behandling, etc.

I skriften "Att motivera till att vilja leva" beskrivs hur MI kan användas i suicidpreventivt syfte vid stödjande och motiverande chattsamtal.

Handboken vänder sig främst till den som använder chatten som ett stödjande verktyg, men också till den som vill utveckla sin förmåga att stödja människor via det goda samtalet i alla dess former. I handboken beskrivs de grundläggande processerna och verktygen inom MI, med tillämpningar i autentiska chattsamtal från Självmordsupplysningen.

"Att motivera till att vilja leva" kan beställas för 99 kr på www.mind.se. Den kan också laddas ner gratis som pdf på www.mind.se och www.liriaortiz.com.

Handboken är en följd av ett samarbete mellan författaren/psykologen Liria Ortiz och Minds suicidpreventiva webbtjänst Självmordsupplysningen.

Liria Ortiz är psykolog och författare och medverkar regelbundet i bl a Dagens Nyheter och i Psykologförbundets www.psykologiguiden.se. Hon är författare till ett antal böcker om motivation, motstånd och förändring inriktade till både professionella och allmänhet.

Mind är en ideell förening som främjar den psykiska hälsan och stöder personer med psykisk ohälsa. Mind driver verksamheterna Självmordsupplysningen, Föräldratelefonen och Äldretelefonen. I Självmordsupplysningen kan människor som mår dåligt och har självmordstankar chatta, maila, blogga om psykisk ohälsa och självmord i en öppen och stödjande atmosfär. Tjänsten bemannas av 40 volontärer och tar årligen emot ca 4000 samtal, av vilka ca 60 procent rör självmord.

Mind är en ideell förening som främjar den psykisk hälsan sedan 1931. Vi stöder människor i kris genom våra verksamheter Självmordsupplysningen, Äldretelefonen och Förädratelefonen, och vi sprider kunskap och bildar opinion.