Utred förbud mot hets till självmord på nätet

Regeringen bör utreda möjligheten att förbjuda hets till självmord. Det föreslår Föreningen Psykisk Hälsa i en rapport som presenteras tisdag 7 juni. Dessutom bör Internet-företag såsom Facebook och Flashback arbeta medvetet för att förhindra självmord på nätet, och hälsovården och skolan bör få resurser för att öka kunskapen bland unga om hur man kan förebygga självmord.

Självmord är den i särklass vanligaste dödsorsaken bland tonåringar och unga vuxna i Sverige. Varje vecka är det i snitt en tonåring i åldern 15-19 år som tar livet av sig.

En ökande del av självmorden har en koppling till Internet, antingen genom att självmorden annonseras och diskuteras där eller genom att man på nätet kan hitta detaljerade anvisningar om hur man tar sitt liv. Många av chat-inläggen tyder på en bristande kunskap om riskerna med denna typ av kommunikation. Ett tragiskt exempel var när en 21-årig man i oktober 2010 startade en diskussionstråd på Flashback där han skrev att han planerade att hänga sig, varefter han begick självmord och filmade händelsen.

Tisdag 7 juni presenterar Föreningen Psykisk Hälsa rapporten "Du är ett troll tror jag - om självmordshets och självmordsprevention på Internet". Rapporten har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av experter inom psykiatri, kommunikation och juridik från Föreningen Psykisk Hälsa och NASP (Nationell Prevention av Suicid och Psykisk Ohälsa). Skriften ger förslag på hur samhället kan förhindra självmord via Internet inom tre områden:

1. Ökad kunskap om ”psykisk livräddning".

Medvetenheten måste öka om att det faktiskt går att förmå suicidnära personer att inte ta sitt liv. Här har skolan och skolhälsovården en viktig roll. De bör ges resurser att kunna diskutera självmord bland tonåringar, för att bryta de tabun och missuppfattningar som finns kring ämnet.

2. Facebook, Google, Flashback m fl måste engagera sig för att förhindra hets till självmord.

Företagen bör medvetet arbeta för att förhindra självmord, t ex genom att underlätta rapportering om misstänkta hot om självmord, förbjuda inlägg av hetsande art, och genom att stödja presentationen av vissa sökord.

3. Utred möjligheten att förbjuda hets till självmord.

I samband med den pågående översynen av den svenska straffrätten och de svenska grundlagarna bör regeringen och riksdagen utreda möjligheten att förbjuda hets till självmord, så som har skett i bl a Australien och Portugal.

"Du är ett troll tror jag" presenteras vid ett seminarium i ABF-huset i Stockholm den 7 juni kl 9.00-10.30 i närvaro av bl a socialminister Göran Hägglund. Rapporten kan laddas ner på MyNewsdesk eller från www.psykiskhalsa.se, där det också finns mer information om seminariet.

Föreningen Psykisk Hälsa främjar den psykiska hälsan i samhället. Vi arbetar förebyggande genom att sprida kunskap, bilda opinion och ge stöd genom Föräldratelefonen.