Västerbotten har bäst psykisk hälsa enligt Mind-index

Västerbottens län har fortsatt bäst psykisk hälsa i landet, följt av Jönköping och Halland, enligt Mind-index 2015 som årligen rangordnar den psykiska hälsan i Sveriges län. Syftet med indexet är att stimulera diskussion och främja arbetet för en god psykisk hälsa. Indexet är en sammanvägning av länets självmordstal och invånarnas självskattade hälsa, och har utarbetats i samarbete med Minds vetenskapliga råd.

Mind Index 2015 i korthet

• Västerbottens län har fortsatt bäst psykisk hälsa i Sverige
  • Gotlands län får lägst Mind-index, dvs har sämst psykisk hälsa.
  • Skillnaden i psykisk hälsa mellan länen har ökat de senaste tio åren.
  • Kvinnor skattar sin hälsa i allmänhet lägre än män, medan män har betydligt högre självmordstal.
  • Lågt socialt deltagande har samband med Mind-index, dvs när det sociala deltagandet sjunker så försämras den psykiska hälsan. Detta gäller i synnerhet för män.
  • I ett län, Halland, kan man se hur andelen invånare med lågt socialt deltagande har minskat, vilket också har bidragit till högre Mind-index, dvs bättre psykisk hälsa.
  • När sysselsättningen ökar så ökar Mind-index, dvs sysselsättning påverkar den psykiska hälsan positivt.

- Det är viktigt att beslutsfattare inom stat, kommun, och landsting satsar på att öka människors sociala resurser och sysselsättning. Mind-index visar att det har tydliga effekter på den psykiska hälsan, säger Minds generalsekreterare Carl von Essen.

Mind Självmordslinjen

Mind driver Självmordslinjen sedan den 7 oktober (2015), en stödlinje för självmordsnära på telefon 90101 och chatt mind.se. Det är den första suidicidpreventiva stödlinjen som har öppen dygnet runt. Trycket har varit hårt sedan start.. Första veckan behandlades cirka 300 samtal och 400 chattar. 160 volontärer har fått utbildning i Motiverande Samtal (MI) med självmordsnära. Volontärerna kommer från olika yrkeskategorier och alla åldrar, från 25 år och uppåt. Mind rekryterar hela tiden fler volontärer för att öka bemanningen till Självmordslinjen.

Mind är en ideell organisation som arbetar för ett samhälle som uppmärksammar och aktivt motverkar psykisk ohälsa. Där personer med psykisk ohälsa blir respekterade och får det stöd de behöver.

Vi driver stödverksamheter för personer med psykisk ohälsa, vi sprider kunskap och bildar opinion. Se mind.se