Mindjet räknar med fortsatt tillväxt under 2010

15 januari 2010 – Mindjet är en världsledande leverantör av samarbetsprogram och affärsverktyg som gör att arbetsgrupper och individer snabbt kan kommunicera och visualisera idéer och information. Mindjet är inne i en expansiv fas och sålde under 2009 mer än 150 000 nya licenser över hela världen. Under året förstärktes ledningsgruppen ytterligare och företaget omnämndes av Gartner som “Cool Vendor” för sina verktyg för mindmapping.

– 2009 var ett betydelsefullt år för Mindjet. Vi har fått starkt gehör för vår visualiseringsteknik som ger affärssamarbeten nya former och ökad produktivitet, säger Scott Raskin, VD för Mindjet.

– Vi lanserade tre nya produkter, mer än dubblade vår verksamhet inom samarbetsprogram och utökade vår ledningsgrupp med tre mycket talangfulla och inflytelserika personer, fortsätter han. Nu när vi går in i 2010, gör vi det med intentionen att Mindjets visualiseringsteknik ska bli en global standard för att förbättra affärsprocesser och driva innovationsarbeten, avslutar Scott Raskin.

Nya produkter:

• Mindjet Catalyst. Nya former av samarbete har blivit möjliga tack vare Mindjet Catalyst, en webbaserad plattform som kombinerar verktyg för att dela dokument, webbkonferera och styra projekt.
  • MindManager CPA Edition och MindManager Sales Edition. Mindjet har fortsatt att leverera affärsspecifika produkter, exempelvis inom redovisning och försäljning med MindManager CPA Edition och MindManager Sales Edition. Dessutom vänder sig MindManager till yrkesgrupper som projektledare, affärskonsulter och formgivare.
  • Mindjet för iPhone. Mindjet släppte också en ny app för iPhone och iPod touch, som gör det lätt att skapa och dela med sig av idéer och information när som helst och var som helst.

Försäljning och utmärkelser:

• Gartner “Cool Vendor.” I mars 2009 omnämndes Mindjet i Gartners rapport “Cool Vendors in Project and Program Management, 2009” för sina lösningar inom mindmapping.
  • Fortsatt tillväxt av nya användare. Mindjet såg också fortsatt tillväxt av antalet nya användare och ytterligare 150 000 programlicenser såldes under 2009.

Nya i ledningsgruppen:

• Greg Brown, Vice President, Worldwide Sales and Service. I mars 2009 utsågs Greg Brown till vice vd och huvudansvarig för den amerikanska marknaden och nyligen blev han vice president med globalt ansvar för försäljning och service.
  • Kate Milner, Vice President, Worldwide Marketing. I juli 2009 utsågs Kate Milner till vice president och ansvarig för Mindjets globala marknadsföring. Kate kommer närmast från WebEx och ska med över 15 års erfarenhet förstärka Mindjets positionering inom samarbetsområdet.
  • Felicity Wohltman, Vice President, Product Marketing. Felicity Wohltman kom till Mindjet i december som globalt ansvarig för produktmarknadsföring och har över 18 års tidigare erfarenhet av marknadsföring.
  • Petra van der Vet, Director, EMEA Marketing. Petra utsågs i januari 2010 till ansvarig för marknadsföring inom EMEA-området. Hon kommer närmast från en position som marknadsansvarig för Cisco WebEx Technology Group i Europa.

• Ekonomi

• mindmanager
  • mindjet catalyst

Mindjet erbjuder programvara för mindmapping och samarbetslösningar som visuellt knyter samman idéer, information och människor. Allt för att företag ska kunna spara tid, förbättra affärsprocessen och påverka innovationstakten. Mindjet är det enda företaget i världen som kombinerar ett visuellt produktivitetsprogram (mindmapping) med en omfattande samarbetsplattform där användarna kan arbeta säkert med visuella program, dela filer samt ha webbkonferenser. Undersökningar visar att Mindjet kan öka produktiviteten med upp till 25 procent genom att effektivisera möten och projektarbeten.

Mindjet har sålt över 1,5 miljoner programlicenser till användare runt om i världen. Företaget grundades 1997 och har kontor i USA, Europa och Asien. Huvudkontoret ligger i San Francisco. Läs mer om Mindjet på www.mindjet.com.