Mentorskap - att omsätta ord till handling

Shino Diabate, Healthcare Manager på Personalhuset och mentor i Be a friend of MINE -mentorskapsprogram berättar att han kom i kontakt med MINE för ca ett år sedan när han hade ansvar för uppbyggandet av Personalhusets Malmökontor. ”Jag ville bygga nya nätverk och mitt svar på det var att göra det genom någonting som jag själv brinner för: mångfald, integration och att vara ett stöd för andra människor på det sätt jag kan. Hur ska jag med mitt arbete få ihop det, tänkte jag? Och då kom MINE som svaret. Första steget var att gå från ord till handling genom ett medlemskap för Personalhuset i MINE, ett nästa steg att bli mentor."

Mike berättar att han trots gedigen erfarenhet inom detaljhandel och kundservice från olika håll i världen inte fick jobb innan han blev adept i mentorskapsprogrammet som MINE driver. Efter att ha fått mer information om programmet var Mike:s tanke att detta är precis vad han behöver för att få ett större nätverk i Sverige. I oktober träffade han sin mentor Shino för första gången.

Genom kontakten med Shino fick Mike snabbt en fot in på Ikea och påbörjade en praktik i februari 2016. ”Genom min praktik på IKEA utvecklas jag som person. Jag har förbättrat min svenska och har fått ett bättre självförtroende. Praktiken har redan lett till både helgjobb och sommarjobb”.

Shino berättar vidare att det roligaste i rollen som mentor är att se utvecklingen, få ny input och att träffa nya människor med annan bakgrund än en själv och med internationell erfarenhet. Vidare lyfter Shino även de utbildningar som både adepter och mentorer får via MINE: ”Det finns nog ingen annanstans man kan få den kunskapen och dess praktiska tillämpning. Genom mentorskapsprogrammet utvecklas både adepten och mentorn tillsammans och lär av varandra!”

Shino avslutar med en viktig reflektion: ”Hela MINE:s koncept hjälper företag och organisationer att bli mer mångfaldssmarta".

För att ta del av hela intervjun med Shino och Mike kan du här gå vidare till vår hemsida.

• mentorskap
  • mine