De 17 Globala målen - ​ett smörgåsbord för nya affärer

Torsdagen den 13 september bjuds företagare/organisation till en halvdag i Ystad Arena med fokus på att identifiera nya affärsområden och skapa ytterligare business till området.

Kate Plaskonis, marknadschef på MINE, kommer att prata om vad de olika hållbarhetsmålen innebär samt hur man kan arbeta och utveckla företagande kopplat till de Globala målen. MINE är också en av utställare för målen, nämligen ska organisationen berätta om hur vi jobbar med att uppnå mål 16 - Fredliga och inkluderande samhällen.

Att sammanfatta kort vad detta mål innebär för MINE kan man genom att använda följande definition:

"Fredliga samhällen och frihet från våld utgör både ett mål och ett medel för hållbar utveckling. Inga varaktiga framsteg kan nås i en kontext präglad av våld, konflikt och hot om våld.

Alla människor är lika inför lagen och ska ha lika tillgång till rättvisa samt ska ha möjlighet att utöva inflytande och ansvarsutkrävande över beslutsfattande. God samhällsstyrning och rättsstatens principer är grundläggande mål och medel för utveckling" (ur www.globalamalen.se)