Ett bristande nätverk

I Sverige är nätverk viktigt. Det upprepas gång på gång för utrikesfödda arbetssökande att de måste ha kontakter för att få jobb, forskning visar att ca 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Som föreläsare och projektledare för ett mentorprogram i Malmö, försöker jag dagligen ge tips till utrikesfödda akademiker om hur de kan gå tillväga för att skapa kontaktnätverk.

Jag har åtskilliga gånger hört att 7 av 10 får jobb genom kontakter från andra föreläsare, projektledare, arbetsförmedlare etc. Ingen verkar riktigt skämmas för att erkänna detta?
Det är en sanning vi har accepterat.

En person med hög utbildning som kommer till Sverige, ofta för att dennes partner fått jobb inom IT eller inom andra bristyrken, får alltså höra att det är kontakter som gäller för att lyckas i Sverige. - Hur får man det då? Lyder ofta följdfrågan.

Att skapa kontakter är en lång process. Jag upplever att många i Sverige är hjälpsamma till en början men när det ska förmedlas kontakt till en chef, eller lämnas en rekommendation till någon de inte riktigt känner, är min erfarenhet att de flesta låter bli. Som utrikesfödd med ett begränsat nätverk blir denna situation även frustrerande, om man ständigt uppmanas att skapa nätverk för att få en anställning.

MINE har sedan 2007 drivit mentorskap med i genomsnitt ca 20 deltagande utrikesfödda akademiker varje år och sett vilken kraft mentorskap faktiskt har. För mer än hälften av de deltagande akademikerna har programmen lett till anställning. Trots att det handlar om en, i jämförelse med andra arbetsförberedande insatser, mycket kort tidsperiod på fyra månader.

Jusek släppte idag, den 12 juni, information som visar hur avsaknaden av nätverk för utrikesfödda är ett större problem än språk och utbildning. Mentorskap lyfts fram som en lösning på problematiken och i januariavtalet föreslås och diskuteras nu mentorprogram som en del inom det så kallade integrationsrådet.

Vi på MINE, med lång erfarenhet av att driva mentorprogram, uppmuntrar till Juseks initiativ och hoppas innerligt att regeringen tar nästa steg och inför mentorskap som ett verktyg för att underlätta etablering. Vi från ideell sektor har insett detta sedan länge och behöver stöd för att kunna fortsätta med vårt arbete.

Ivar Nilsson, MINE, projektledare för mentorprogram i Malmö.

• mentorskap