Goda exempel på mångfald i arbetslivet presenteras på nordisk konferens

”Värdefull mångfald.” Det är temat när flera ledande aktörer i mångfaldsfrågan från Sverige, Danmark och Norge i morgon, tisdagen den 2 november, presenterar konkreta exempel på lyckat mångfaldsarbete i Norden.

Vid konferensen presenteras valda norska, svenska och danska projekt och insatser. Gemensamt för alla är att de på olika sätt har bidragit till att sprida kunskap och positiva exempel om mångfald som en värdeskapande faktor i Norden. Genom att sprida lyckade exempel vill de nordiska aktörerna inspirera och skapa innovation i mångfaldsfrågan över de nordiska gränserna.

Konkreta exempel från Sverige, Danmark och Norge presenteras av de ledande och oberoende aktörerna i mångfaldsfrågor i Norden: MINE – etnisk mångfald i näringslivet och Immi – Immigrantinstitutet från Sverige, Föreningen Nydansker från Danmark och MiA – mångfald i arbetslivet från Norge.

Svenska exempel som kommer att presenteras är bland annat tankesmedjan Fores antologi Lyckad invandring och Yallatrappan, en verksamhet i stadsdelen Rosengård i Malmö som syftar till att hjälpa invandrarkvinnor att snabbare komma ut i arbetslivet.

Se presentationen direkt eller on-demand
Följ konferensen via www.foreningen-nydansker.dk i morgon, tisdag, den 2 november kl. 8.30 till 13.00.
webbplatsen finner du även konferensprogrammet och konferenskompendier med några av de bästa exemplen på hur nordiska företag, myndigheter och andra aktörer arbetar för att främja mångfald och tillväxt nationellt. Efter presentationerna kommer det vara möjligt att streama konferensen on-demand.

Läs program och inbjudan till konferensen (pdf, öppnas i nytt fönster)

MINE är en ideell förening som är skapad av arbetsgivare – för arbetsgivare. MINE verkar för att genom opinionsbildning och praktiska metoder öka förståelsen för vinsterna med mångfald. Mentorprogram, rekryteringsguider, utbildningar och seminarier är några av de tjänster som MINE erbjuder sina medlemmar. Bland de ca 40 medlemmarna finns företag som IKEA, E.ON, Skanska och Folksam representerade.