Samspelet som leder till en mer inkluderande arbetsmarknad - 8 av 10 utrikesfödda akademiker i arbete

Nu är MINEs treåriga projekt Samspelet i sin slutfas, och det med mycket positiva resultat. Samspelet är ett utvecklingsprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden inom programområde 2 vars mål är att skapa en öppnare arbetsmarknad för utrikesfödda arbetssökande. Syftet med projektet är att få företag och organisationer att inse vikten av ett normkritiskt förhållningssätt genom utbildningsinsatser och stöd i sitt mångfaldsarbete, för att möjliggöra anställning av utrikesfödda akademiker med internationella meriter. MINE har under projektperioden genom våra workshops och utbildningar gett närmare 170 chefer och medarbetare ett stabilt fundament för att jobba vidare med mångfald och inkluderande ledarskap.

Många av arbetsgivarna har dock flera anledningar till att vara med i projektet:

- Att få vara med och göra skillnad för individer som har svårare att komma in på arbetsmarknaden men också att öka mångfalden på vår arbetsplats och ge organisationen en chans att utveckla sig med intryck från individer som vi kanske inte hade träffat på annars. Ett ömsesidigt lärande som har varit berikande och utvecklande, säger Fredrik Krüeger, Business Support Director på Ikano Bank, ett av MINEs medlemsföretag som under åren tagit emot ett flertal praktikanter. Bland de företag som tagit emot praktikanter kan också nämnas SEB, Eon, MKB, Näringslivskontoret Malmö stad och Ikea.

Parallellt med utbildningsinsatserna som bland annat berör kompetensbaserad rekrytering baseras projektets arbetsmodell på en traineeverksamhet för utrikesfödda arbetssökande. Genom att skapa fysiska möten mellan arbetsgivare och projektdeltagare kan den kompetens och erfarenhet som finns hos utrikesfödda i Sverige tas tillvara på.

- Vi på MINE arbetar för att visa på att man kan motverka de strukturer som skapar diskriminering och exkludering genom personliga möten, handledning och utbildning. Ett tydligt bevis för detta är att drygt hälften av våra utrikesfödda praktikanter får en kompetensbaserad anställning direkt genom projektet vid praktikperiodens slut, och ytterligare 30% inom 3 månader efter avslutad praktik. Att 8 av 10 får ett kvalificerat arbete genom Samspelet visar på att det finns mycket affärsnytta för arbetsgivare att hämta genom att vidga sin rekryteringsbas och vara öppen för lite utmaningar i form av andra erfarenheter och förhållningssätt säger Magdalena Nour, VD på MINE.

Vill du också arbeta mångfaldssmart? För vidare information om metod och upplägg i ESF-projektet Samspelet vänligen kontakta VD Magdalena Nour på 072-876 61 66 eller marknadschef Kate Plaskonis på 070-963 18 70.

MINE är en ideell medlemsförening som jobbar för ökad mångfald inom arbetslivet. För med större mångfald följer såväl ekonomisk tillväxt som verksamhetsutveckling. Detta är något som många verksamheter är medvetna om. Hur det rent praktiskt går att utveckla en integrerad organisation är däremot inte alltid lika enkelt. Därför finns MINE.