International Language Competition

Torsdag den 28/3 gick årets riksfinal i International Language Competition av stapeln och Minervaskolan tävlade mot sex andra lag i två ämnen: svenska och engelska. Sammanlagt var det 27 000 elever som deltog i kvaltävlingen runt om i Sverige men bara sju par per ämne som gick vidare till riksfinalen. Minervaskolans representerades av:

Engelska – Alva Sjöström (9d) och Moa Eklund (9d)

Finalen i engelska bestod, likt på regionsfinalen, av 21 otroligt knepiga frågor. De tävlande möttes av frågor som behandlade allt från idiom och uttryck till amerikansk realia, ordkunskap, grammatik samt kultur i engelskspråkiga länder – hur många spetsar är det egentligen på lövet på den kanadensiska flaggan? Vid 18 avklarade frågor låg Minervaskolans lag lika med Kunskapsskolan i Nacka men tappade ledningen på de sista frågorna och placerade sig på en stabil andraplats.

Svenska – Jonatan Widmark (9d) och Moa Eklund (9d)

De första frågorna av finalen i svenska föreföll som relativt enkla för de tävlande och när sju frågor hade avhandlats var det flera av lagen som hade nästan alla rätt. Allt eftersom höjdes dock nivån och framför allt frågor om litteratur, både klassiker och samtida författare, gjorde att några lag tog täten. Vid artonde frågan låg Minervaskolans tävlande på en tredjeplats men lyckades ta ikapp några poäng mot slutet. Då samtliga ordinarie frågor behandlats stod Minervaskolan lika med IES Hässleholm, båda på 17 poäng – en poäng bakom vinnarna BMSL. Detta resulterade i utslagsfrågor för att göra upp om 2a och 3e plats. Efter fyra frågor lyckades till slut Minervaskolan knipa andraplatsen, tack vare sin goda ordförståelse. Två andraplatser till Minervaskolan alltså.

• Skola

• Västerbotten

Minervaskolan är en allmän friskola, har samma läroplan och krav som den offentliga skolan. Varje elevs hemkommun betalar bidrag till skolan. Friskolorna har en egen huvudman och för Minervaskolans del är det ett aktiebolag.

En fristående skola ska vara öppen för alla, avgiftsfri och måste vara godkänd av Skolverket.

Mikael Westergård