Pressmeddelande -

Minervagymnasium går vidare i International Language Competition som etta i alla språk och med högsta poäng i hela landet i svenska.

International Language Competition är en språk- och kulturtävling i moderna språk och svenska för grund- och gymnasieskolor. Ett samarbete mellan Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, It’s Learning och Mundolingue.

Minervagymnasium från Umeå har gått vidare i sin region som etta i alla språk och med högsta poäng i hela landet i svenska.

- Det är fantastiskt att se att allt hårt arbete som våra lärare och elever lagt ner givit så fina resultat, säger rektor Helena Lundgren på Minervagymnasium. Vi har alltid haft fina resultat i matematik och naturvetenskapliga tävlingar så det är extra trevligt att se att vi även kan mäta oss med de bästa i språk.

Minervaskolan som är grundskolan har också gått vidare i samtliga språk. Dessa fina resultat är naturligtvis inget som kommer av sig självt eller av en slump.

- Det är idogt arbete i klarrummen av både lärare och elever som burit frukt säger rektor Johnny Henriksson. Skolan har duktiga lärare och stor vikt har lagts på språkundervisningen, skolans elever läser språkval redan från åk 4.

Resultat: