Stora framgångar för Minervagymnasium i prestigefylld tävling

Utställningen Unga Forskare är Sveriges största naturvetenskapliga och tekniska tävling för unga, och belyser framtidens talanger inom naturvetenskap, teknik och matematik. Unga Forskare brinner för ungas möjligheter att utveckla, utöva och fördjupa sitt intresse för forskning och utveckling.

I utställningen Unga forskare tävlar deltagarna med sina vetenskapliga projektarbeten som de gjort under sin gymnasietid. Utställningen Unga Forskare är en kvalitativ tävling där talanger vaskas fram och bedöms av en professionell jury bestående av forskare vid Sveriges universitet. Finalen avslutas med en prisutdelning där vi utser Sveriges unga forskningslandslag – svenska representanter till världens största vetenskapliga forum och vetenskapstävlingar för unga.

Minervagymnasiums elever visade prov på stort kunnande inom naturvetenskap.

Oliver Lindström och Simon Sondén kom på första plats och Julia Selegran på andra plats i semifinalen i Luleå och är nu redo för finalen i Stockholm på Tekniska museet 27-28 mars. Eira Larsson vann vattenpriset.

"Det var fantastiskt givande att få möjligheten att visa upp sitt gymnasiearbete och få feedback på det" säger Simon Sondén, elev på Minervagymnasium.

”Vi är stolta och glada över hur eleverna utvecklats och hela tiden driver sina arbeten framåt för att nå sina mål” säger Helena Lundgren rektor på Minervagymnasium

Första pris:

Simon Sondén

Oliver Lindström

”Sinking bubbles in rapidly oscillating liquids”

Andra pris:

Julia Selegran