Mitsubishi Electric installerar 6-meter OLED glob på museum för vetenskap

Mitsubishi Electric meddelar att man har installerat en organic light-emitting display (OLED) kallad “Geo-Cosmos” på National Museum of Emerging Science and Innovation i Tokyo, Japan.  Globen som är världens första storskaliga sfäriska OLED, avtäcktes den 11 juni.

Geo-Cosmos som hänger 18 meter upp i luften, är en aluminium sfär täckt av 10362 OLED paneler där varje panel har ett mått på 96x96 millimeter. Mitsubishi Electric använde sin skalbara OLED teknologi för att skapa globen, vilken ersätter den tidigare globen med light emitting diodes (LED), för att fira museets 10-års jubileum. Globen visar scener av moln och andra bilder av Jorden tagna från en meteoro­logisk satellit. Den totala projiceringen uppnår en upplösning på över 10 miljoner pixlar, ungefär tio gånger högre än med en LED panel.

Utöver Mitsubishi Electric, som skapat OLED systemet, har ytterligare tre företag varit involverade i att skapa Geo-Cosmos OLED display. Dentsu Inc. åtog sig projektplaneringen, Go and Partners, Inc. utvecklade bildbehandlings- och transmissionssystemet, och GK Tech Inc. skapade den sfäriska designen.

Mitsubishi Electric kommer fortsätta att utveckla och expandera sin OLED försäljning genom att utnyttja sin skalbara OLED teknologi för att möjliggöra alla typer av ickelinjära display-applikationer.

Om Mitsubishi Electric
Med 90 års erfarenhet av att tillhandahålla tillförlitliga och högkvalitativa produkter till både företagskunder och vanliga konsumenter världen över, är Mitsubishi Electric Corporation (Tokyo: 6503) erkänt världsledande inom tillverkning, marknadsföring och försäljning av elektriska och elektroniska produkter inom information och kommunikation, rymdforskning och satellitkommunikation, hemelektronik, industriteknik, energi, transport och byggnadsutrustning. Bolaget redovisade en omsättning för koncernen på 3,645.3 miljarder yen (US $ 43,9 miljarder * ) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2011. För mer information besök http://www.MitsubishiElectric.com

( * Vid en växelkurs på 83 yen för den amerikanska dollarn, den växlingskurs som gavs av Tokyo Foreign Exchange Market den 31 mars 2011.)