40 år med Mitsubishis framgångsrika pickuper

Året är 1978 och världen är i förändring. Arkadspelet Space Invaders sprider sig som en löpeld över hela jordklotet och är starten på en allt mer växande marknad för videospel. Det första automatiserade mobiltelefonnätet byggs i Japan och Stålmannen gör debut på biograferna.

Samtidigt lanseras en annan produkt som kommer att ge 4,7 miljoner människor möjlighet till en större rörelsefrihet – Mitsubishis lätta lastbil.
Det är en pickup som klarar alla typer av vägar, var som helst på jorden, och den utvecklades för att möta kundernas behov av en pålitlig, stryktålig pickup med stor lastkapacitet – samtidigt som komfort och köregenskaper skulle vara i klass med en vanlig personbil.

De första modellerna döptes passande nog till FORTE (betyder styrka på italienska) även om man använde andra namn för exportmodellerna, som till exempel L200 – ett namn som används fortfarande idag. Redan från början konstruerades FORTE för att kunna erbjuda pålitlig transport av passagerare och last.

Målet med utvecklingen av FORTE var att ta fram en robust och pålitlig pickup som kunde lasta 1 ton, men som samtidigt var lätt att köra. Bilen blev snart en stor succé över hela världen.

För att ytterligare öka användningsområdet, så lanserade Mitsubishi Motors en fyrhjulsdriven version år 1980 och den blev startpunkten för Mitsubishis utveckling av moderna fyrhjulsdrivna fordon, som till exempel PAJERO/MONTERO och DELICA.

Pickupen, som snart döptes om till TRITON på många marknader, hade en stor inverkan även på Mitsubishis organisation. Den första och andra generationen producerades huvudsakligen på Mitsubishis fabrik i Ohe, men i och med lanseringen av tredje generationen 1995 så koncentrerades produktionen till Laem Chabang i Thailand. Därifrån sker exporten över hela världen och fabriken är Mitsubishis största med en produktion av mer än 400 000 fordon varje år.

Tidigare generationer av FORTE, TRITON och L200
Första generationen
September 1978
• FORTE lanseras i Japan och exporteras under namn som till exempel MITSUBISHI TRUCK och L200.
• Den enda karossvarianten är enkelhytt och en bensinmotor på 2,0 liter är standard, men med en 1,6-litersmotor som tillval. En dieselmotor på 2,3 liter finns också tillgänglig för exportmarknaden.
Oktober 1980
• Manuellt inkopplad fyrhjulsdrift lanseras.

Mitsubishi Motors första pickup FORTE som lanserades 1978 genomgick omfattande och rigorösa uthållighetstester i Nordamerika, Thailand och Saudiarabien för att säkerställa tillförlitligheten. Totalt ungefär 657 000 fordon byggdes på den japanska fabriken i Ohe, samtidigt som fabriken i Laem Chabang i Thailand utnyttjades till viss del.

Mitsubishi Motors som hade en lång erfarenhet av att bygga terrängbilar utvecklade ett nytt manuellt inkopplingsbart 4WD-system som minskade såväl oljud från transmissionen som effektförlusterna och som möjliggjorde högre hastigheter på landsvägen. Denna fyrhjulsdrivna FORTE blev föregångaren till Mitsubishis utbud av fyrhjulsdrivna bilar som till exempel PAJERO/MONTERO och DELICA.

Andra generationen
Mars 1986
• Helt nytt modellutbud med tre karossvarianter: Single Cab (med lång eller kort hjulbas), Club Cab och Double Cab. Nytt system för 4WD finns som tillval med bensinmotorerna på 2,0 liter och 2,6 liter samt med den nu större dieselmotorn på 2,5 liter (tidigare 2,3 liter)
Maj 1991
• Modellen med dubbelhytt byter namn till STRADA på den japanska marknaden.

I mars 1986 lanserades en helt ny modell där exteriören hade genomgått omfattande förändringar med bland annat ny formgivning av grillen. Karosslinjerna skapade ett utseende som var både tufft och modernt samtidigt som luftmotståndet sänktes rejält. Karosstyperna utökades till tre: Single Cab (med kort eller lång hjulbas), Club Cab och Double Cab. Bilen kunde fås som 2WD eller 4WD och motoralternativen var en 2,0-liters eller 2,6-liters bensinmotor och en 2,0-liters dieselmotor.

Namnet ändrades också i och med att Double Cab STRADA lanserades i Japan år 1991. Andra namn på samma modell var MIGHTY MAX (Nordamerika), TRITON (Australien) och L200 (övriga marknader).

Totalt ungefär 1 146 000 bilar av andra generationen tillverkades på fabrikerna i Ohe i Japan och Laem Chabang i Thailand.

Tredje generationen
November 1995
• Den nya L200 STRADA lanseras i Thailand.
• Produktionen koncentreras till fabriken i Thailändska Laem Chabang varifrån bilen exporteras över hela världen.
• De tre karossvarianterna för exportmarknaden, Single Cab, Club Cab och Double Cab, får sin kraft från en dieselmotor på antingen 2,5 liter eller 2,8 liter. Ett nytt 4WD-system med ”Easy Select 4WD” lanseras.

Produktionen av tredje generationens STRADA/L200 började i november 1995 i Thailand. Såväl interiören som den yttre formgivningen var helt omarbetad för att ge ett distinkt utseende i framkant av teknologin. Den nya stilen reflekterade kundernas behov av en pickup som även kunde användas som personbil för privat bruk. Modellen nischade sig som en rymlig och bekväm bil för fem passagerare som kunde användas såväl i arbetet som på fritiden.

Motoreffekten och terrängförmågan ökade med hjälp av en 2,5-liters turbodiesel med laddluftkylare och funktioner som ”Easy Select 4WD”. Säkerhets- och utrustningsnivåerna höjdes också med tanke på de förväntningar som kunder, vana vid personbilskomfort, hade.

STRADA/L200 såldes i Thailand men exporterades också till Europa, Oceanien, Latinamerika, Mellanöstern och Afrika. Totalt ungefär 1 046 000 bilar såldes.

Fjärde generationen
Augusti 2005
• Den nya TRITON lanseras i Thailand och exporteras sedan fortlöpande till andra marknader.
• Fortfarande tre karossvarianter: Single Cab, Club Cab och Double Cab. Motoralternativen är en Common Rail dieselmotor på antingen 2,5 liter eller 3,2 liter. Alternativen för fyrhjulsdrivningen är antingen ”Easy Select 4WD” eller ”Super Select 4WD”

Lanseringen av TRITON/L200 i augusti 2005 innebar åter en genomgripande förändring av modellen och den kom att exporteras till ungefär 150 länder över hela världen och blev oerhört viktig för Mitsubishis globala strategi.

TRITON/L200 hade tre viktiga egenskaper som skulle bidra till att den erövrade världen. För det första skulle den överträffa de vanliga förväntningarna man har på en pickup vad gäller ekonomi, hållbarhet och pålitlighet. För det andra skulle konstruktionen vara av allra högsta kvalitet för att kunna stärka varumärket på en global nivå.

För det tredje skulle bilen uppfylla kundernas krav på ett fordon som inte bara var ett rent arbetsredskap. Totalt producerades 1 423 000 fjärde generationens TRITON/L200.

Utmärkande för 2005 års TRITON/L200 var en innovativ design som var sportig men samtidigt elegant. Innerutrymmena var störst i klassen, samtidigt som hjulupphängning och utrustning gjorde att köregenskaperna kunde jämföras med komforten i en personbil. Dessa egenskaper lyfte inte bara fram nytänkandet när det gällde TRITON/L200 utan undanröjde också den allmänna uppfattningen att lätta lastbilar bara var rena arbetsfordon. I och med det så breddades Mitsubishis kundunderlag avsevärt.

En nyutvecklad Common Rail dieselmotor med direktinsprutning gav högre effekt samtidigt som bränsleförbrukningen, avgasutsläppen och ljudnivån minskade. Den nya karossen blev också den mest krocksäkra i klassen.

Deltagande i bland annat Dakarrallyt visade bilens överlägsna terrängegenskaper och bidrog till att världen fick upp ögonen för dess robusta konstruktion.

Femte generationen
November 2014
• Den femte generationen lanseras i Thailand följt av andra marknader.
• Tre karossvarianter: Single Cab, Club Cab och Double Cab. Motoralternativen är en MIVEC turbodiesel på 2,4 liter, en 2,5-liters turbodiesel och en 2,4-liters bensinmotor. Drivlinan är antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med ”Super Select 4WD-II” (med elektronisk inkoppling) som tillval.

Med femte generationens TRITON/L200 förfinades konceptet ytterligare för att möta kundernas allt mer varierande krav. Fler användningsområden och högre stryktålighet för kommersiellt bruk, sportig framtoning och hög kvalitet, samt komfortnivå i världsklass är egenskaper som gjort att den nya TRITON/L200 utvecklats till en optimal SUV-liknande lätt lastbil.

Tre karossvarianter tillgodoser varje tänkbart användningsområde. Single Cab, Club Cab och Double Cab.

2,5-liters turbodieseln och 2,4-liters bensinmotorn har blivit ännu bättre och erbjuds tillsammans med en nyutvecklad 2,4-liters MIVEC turbodiesel som ger överlägsen prestanda, förstklassig bränsleekonomi och lägre CO2-utsläpp. För första gången erbjuds även en sexväxlad manuell låda och en femstegad automatlåda med sportläge.

Fyrhjulsdriften fortsätter också att utvecklas. ”Easy Select 4WD” har tre lägen (2H, 4H och 4L) för att ge maximalt väggrepp på varierande underlag och ”Super Select 4WD-II” stoltserar med elektronisk inkoppling.

Vad framtiden har att erbjuda kommer snart…

______________________________________________________________________________________
Mitsubishi Motors Corporation är en global biltillverkare, med säte i Tokyo, som ligger i framkant vad gäller tillverkning av suvar, pickuper, elbilar och plug-in hybrider. Sedan Mitsubishi tillverkade sin första bil för mer än hundra år sedan, så har vi haft ambitionen att utveckla nya bilkoncept och teknologiska lösningar i framkant av forskningen.
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 32 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 85 serviceverkstäder runt om i Sverige.
Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

För mer information, kontakta: Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig,
Mitsubishi Motors Sverige 0705-806 806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se