Första elbilarna på väg till Sverige

Nu har de första europeiska elbilarna från Mitsubishi skeppats och är på väg till Sverige. De väntas komma i början av december. I och med det har också priset på i-MiEV fastställts till 363 000 kronor, vilket är 16 000 kronor lägre än det första preliminära priset. Dessutom har utrustningsnivån höjts, där bland annat ett system med tre olika kör­program ingår. Mitsubishis elbil, i‑MiEV, är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala.

– Efter att ha rullat på japanska vägar i över ett år kommer äntligen de första riktiga elbilarna till Sverige. Eftersom vi blir först är intresset stort bland företag och organisationer som också vill vara först och visa att de är miljömedvetna, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

De första elbilarna är redan slutsålda. Nu pågår försäljningen av nästa omgång som levereras i februari/mars 2011. Bland de senaste företagen som tecknat kontrakt för en elbil ingår fastighetsförvaltningsbolag, energikonsultbolag och elbolag.

Tre körprogram
I-MiEV är utrustad med tre körprogram för olika körbehov, Drive- Broms- och Comfortläge.

• D – Drive, för stadskörning, som är bra kombination av prestanda och körsträcka.
  • B – Bromsläge, som utnyttjar motorbromseffekten optimalt för att ladda batteriet och lämpar sig bra för kuperade vägar.
  • C – Comfort, som ger bäst prestanda och lämpar sig främst för landsvägskörning där körtempot växlar och där föraren behöver extra kraft för snabba omkörningar.

I priset ingår fem års garanti på drivlina (elmotor och batteri) samt tre års vagnskadegaranti.

Premiär i USA
Parallellt på andra sidan atlanten visar Mitsubishi för första gången upp den nya amerikanska varianten av i‑MiEV, som är något bredare än den europeiska. Premiären äger rum på onsdag den 17 november på bil­salongen i Los Angeles, LA Motor Show.

Fakta om i-MiEV
I-MiEV är den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 15 mil på en laddning. Elmotorn har 67 hästkrafter och bilens toppfart är 130 kilometer i timmen.

Provkörning
Kontakta Anders Erngren för att boka en tid för provkörning av elbilen, 08-474 54 42, 070‑265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 29 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.