Mitsubishi Colt nu som miljöbil

Mitsubishifamiljen växer och får nu sällskap av den nya miljöbilen Colt ClearTec. Det är den första Mitsubishi-modellen som ingår i företagets nya miljölinje, ClearTec. Priset på den gröna Colten är lägre än på motsvarande bensinmodell.

- Mitsubishi ökar satsningen på miljövänliga bilar. Vi har legat efter, men nu tar vi igen det genom att lansera nya klimatsmarta etanol- och elbilar, säger Mitsubishis Sverigechef, Thomas Holm.

Designmässigt ser Colt ClearTec ut som den nya Colten som lanserades i höstas. Frampartiet på Colt följer Mitsubishis nya jaktplansinspirerade designspråk som också känns igen från nya Lancer.

Först ut av miljöbilarna är Colt "Flex Fuel" (FFV) etanol. Senare i år kommer också en bensindriven Colt med lågt CO2-utsläpp, från 115g/km. Mitsubishi har utvecklat en rad ClearTec-lösningar för Colten:

Colt etanol
-1.3 liter "Flex Fuel" (FFV) etanol.

Låg CO2-lösning med "Auto Stop & Go" (AS&G)
AS&G-versionerna av Colten har bland de lägsta CO2-utsläppen i bilarnas B-segment och kommer med följande motoralternativ:
-1.1 liter: 115 g/km, 75 hk
-1.3 liter: 119 g/km, 95 hk

Med AS&G stannar och startar motorn automatiskt utan tändningsnyckel när fordonet står stilla (till exempel vid ett trafikljus). När fordonet stannar släpps kopplingspedalen, efter övergången, i friläge och motorn stannar automatiskt. Bilen startas enkelt igen genom att trycka ned kopplingspedalen. Sammantaget bidrar det till lägre CO2-utsläpp.

Fokus på säkerhet
Säkerhetsmässigt är bilen generöst utrustad, vilket innebär att panikbromsassistans, panikbromsvarnare, anti-sladd och anti-spinn är standard. Dessutom ingår även sidokrockgardin nu i standardutrusningen. Komforten är också förbättrad med bättre hjulupphängning, lägre motorljud och lägre vägljud.

Vältrustad
Colt ClearTec Plus är generöst välutrustad med bland annat luftkonditionering, farthållare, CD/Radio med AUX-ingång och läderklädd ratt. Colt 5d 1.3 ClearTec Plus börjar säljas i Sverige under mars och priset är från 124 800 konor. Med miljöbilspremien hamnar priset på 114 800 kronor.

Colt finns nu som följande modeller:
-Colt 1.3 ClearTec (miljömodell)
-Colt 3d 1.3
-Colt 3d 1.5 Ralliart
-Colt 5d 1.3
-Colt 5d 1.5
-Colt 5d 1.5 Ralliart

Colt ClearTec produceras på NedCar-fabriken i Born i Nederländerna. Senare i år kommer även Lancer och Outlander som ClearTec.

Mitsubishi distribueras i Sverige av SC Auto Sweden AB som ägs av det japanska handelsföretaget Sumitomo Corporation. SC Auto Sweden AB har huvudkontor i Sollentuna utanför Stockholm och cirka 30 anställda. Till företaget finns 50 återförsäljare och 100 serviceverkstäder knutna i Sverige.

För mer information, kontakta:
Anders Erngren, Produktchef Mitsubishi Motors i Sverige
Tel 08-474 54 42, mobil 070-265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se