Mitsubishi öppnar dubbelt i Stockholm

Mitsubishi storsatsar i Stockholm och öppnar två nya anläggningar, en i norr och en i söder. Det norra bilvaruhuset ligger i Vällingby och slår upp portarna redan till helgen, lördagen den 7 november. I söder öppnar Svenska Bil ett nytt bilhus vid årsskiftet 2009/2010, där Mitsubishi blir en del av deras erbjudande. Genom de nya anlägg­ningarna siktar Mitsubishi på att öka marknadsandelen i Stockholm.

- Nu flyttar vi fram våra positioner ytterligare med två nya stora anläggningar i Stockholm. Genom nya återförsäljare och nya intressanta modeller siktar vi på att öka våra marknadsandelar även nästa år. Med de nya anläggningarna stärker vi representationen i Stockholm betydligt. Totalt har vi nu snart sju återförsäljare i huvudstaden, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

Svenska Bil öppnar ett nytt bilhus vid årsskiftet i det bilhandlartäta området Smista i Huddinge, norr om Kungens kurva i Stockholm.

- Vi tror på Mitsubishi som bilmärke. De har ett nytt starkt modellprogram och många intressanta nya bilar på gång som passar i en storstad. Vi hoppas också att vår nya anläggning ska få fler kunder att upptäcka Mitsubishi, säger Lars-Gunnar Jönsson, vd på Svenska Bil.

Västerort är traditionellt ett starkt fäste för Mitsubishi med många både nya och gamla Mitsubishi-ägare. Det nya Mitsubishi Center, som enbart fokuserar på Mitsubishi, räknar med att sälja 200 bilar per år till en början.

- Vi satsar på Mitsubishi för att de har av brett utbud, snygg design, bra kvalitet, ett stort urval av nya miljöbilar och att kunderna får mycket bil för pengarna, säger Björn Lindgren, vd för Mitsubishi Center Stockholm.

- Vi tillhör en ny generation där vi inte säljer bil till varje pris utan är intresserade av att bygga långsiktiga relationer med kunderna för att både kunna sälja bilar till dem nu och även om fem år, tillägger Björn Lindgren, vd för Mitsubishi Center Stockholm.

Mitsubishis återförsäljare i Stockholm: Mitsubishi Center Stockholm i Vällingby, Kindwalls Bilvaruhus i Järfälla, Dahlbacka Bil i Saltsjö-Boo, Länna Bilcenter i Skogås, Kindwalls Bilvaruhus i Skärholmen, Tumba Bilvaruhus i Tumba och Svenska Bil i Smista (från 2010).

Fakta om Mitsubishi Center Stockholm
Mitsubishi Center Stockholm är privatägt företag som tidigare sålt begagnade bilar. Anläggningen som återfinns på Jämtlandsgatan 131-133 i Vällingby omfattar både bilförsäljning och verkstad.

Fakta om Svenska Bil
Svenska Bil ägs av det finländska företaget Metro Auto Oy och säljer sedan tidigare GM's produkter och Toyota i Sverige. Svenska Bil finns idag representerade i Stockholm och Göteborg.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SCAuto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SCAuto Sweden AB har cirka 30 anställda och ett nätverk av 52återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Thomas Holm, vd, Mitsubishi Motors Sverige, 070-348 16 10

Björn Lindgren, vd, Mitsubishi Center Stockholm, 073-984 49 97, bjorn.lindgren@mitsubishistockholm.se

Lars-Gunnar Jönsson, vd, Svenska Bil, 08-505690 02

Anders Erngren, PR/Informationsansvarig, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB