Mitsubishi Outlander PHEV - Milstolpar

Under de senaste åren har den globala bilindustrin på allvar anammat idén om eldrivna fordon som ett effektivt sätt att bekämpa klimatförändringar. Man har därför börjat utveckla konceptbilar på detta tema och har även skapat allianser, vilket krävs för att kunna fullfölja ett så stort åtagande – vare sig det gäller batterier, komponenter till drivlinor eller elektronik.
För Mitsubishi Motors Corporation (MMC), däremot, har eldrivna fordon länge varit en del av kärnverksamheten och har genomsyrat företagets forsknings- och utvecklingsfilosofi ända sedan oktober 1966 då man började forska inom området.

Dagens Outlander är den senaste i en lång rad av eldrivna fordon från Mitsubishi och föregångaren till ett brett utbud av bilar som förenar SUV-konceptet med elektrisk drivlina, vare sig det handlar om ren eldrift eller plug-in hybriddrift.

Outlander PHEV utnyttjar fördelarna med eldrift på ett, för bilindustrin, unikt sätt. Allt från betydande viktreducering (och därmed bättre energianvändning) till optimal konstruktion och flera olika alternativ att ladda batterierna (bromskraftåtervinning, laddning med hjälp av bensinmotorn under färd, normal laddning och snabbladdning) bidrar till nollutsläpp under de flesta dagliga resorna, och låga utsläpp vid långa landsvägsresor. Allt detta är teknologier som gradvis utvecklats av Mitsubishi Motors ända sedan 1966.
Dessutom ska full kompatibilitet med morgondagens intelligenta elektriska eko-system tas tillvara på, som t.ex. laddning via smarta nätverk (V2G/V2H).

1966-1971 – Eldriften i begynnelsen
Under 1960-talet började privatbilismen öka kraftigt och under 1970-talet ökade dessutom biltätheten i storstäderna, vilket ledde till fler olyckor och trafikstockningar. Luftföroreningar, på grund av avgasutsläpp, och buller blev ett stort samhällsproblem. Elbilar med nollutsläpp kom att ses som en framkomlig väg att minska och förebygga problemen.

1966 skrev Mitsubishi Heavy Industries (MHI) under ett avtal med Tokyo Electric Power Company, som innebar att man tillsammans skulle bygga och testa en eldriven prototyp med utgångspunkt från förbättringar av dåvarande batteriteknik.

Samtidigt arbetade MHI tillsammans med Mitsubishi Electric och Japan Storage Battery Co. Ltd (dagens GS Yasa Corporation) för att utveckla en framtida stadsbil, och speciella transportfordon, som skulle bidra till att motverka luftföroreningen i storstäderna.

I maj 1971, efter att en prototyp färdigställts, så levererade det nybildade Mitsubishi Motors Corporation tio eldrivna bilar (Minica Van) till Tokyo Electric Power Company. Modellen grundade sig på en vanlig Minivan, men kraften kom från blybatterier och toppfarten var 80 km/tim.

MMC följde upp detta genom att leverera varianter av Minica Van, nämligen Minicab Van, Minicab Truck och Delica Van, till olika kraftbolag. Detta första EV-program följdes av flera andra under de kommande trettio åren, vilka lade grunden för dagens i-MiEV och Outlander PHEV, bilar som är helt i överensstämmelse med de utmaningar som världen stod inför redan då.

1987-2007 – 4WD racing
Bland Mitsubishi Motors alla unika tekniska lösningar, intar Super All Wheel Control (S-AWC) en alldeles speciell plats och utvecklades i takt med att regelverken inom motorsporten förändrades och med Mitsubishis mer än åttiåriga erfarenheter av 4WD i ryggen – från
1936 års Mitsubishi PX33 till 1982 års Pajero (med tolv segrar i Dakarrallyt). Utvecklingen tog en ny riktning i och med den högteknologiska Galant VR4 1987.

Genom ett framgångsrikt deltagande i WRC så gav både Galant VR4, och senare Lancer Evolution, möjligheter för Mitsubishi att utveckla avancerade tekniska lösningar som sedan kunde användas i serietillverkade bilar. Allhjulsdriften blev ett av Mitsubishis kännemärken och har fortsatt att vara så ända fram till dagens Outlander PHEV.

Super All Wheel Control (S-AWC) ska ses som ett övergripande system som integrerar flera olika tekniska lösningar med samma princip: Att hantera drivningen och bromsarna så att kraften alltid fördelas optimalt till varje enskilt hjul, såväl fram/bak som vänster/höger.

1994-2009 – Strategisk inriktning mot EV
Mitsubishi Motors intresserade sig redan tidigt för fortsatt forskning och utveckling när det gällde batterier, elmotorer och andra viktiga komponenter. I synnerhet litiumjonbatterier var intressanta med en överlägsen energitäthet och effekt jämfört med konventionella batterier.

Sporrade av lagstiftningen 1990 i Kalifornien, om fordon med nollutsläpp (ZEV), började Mitsubishi år 1994 utveckla Mitsubishi HEV plug-in hybrid som drevs av ett litiumjonbatteri från Mitsubishi Chemical Corporation.

Vi går tolv år framåt. Mitsubishi Motors var övertygade om att litiumjonbatterier och eldrift kunde bli en kommersiellt konkurrenskraftig lösning och i oktober 2006 tillkännagav man därför starten av projektet ”i MiEV” som slutligen ledde fram till den första serietillverkade eldrivna bilen för en bredare allmänhet, nämligen modellen i-MiEV.

I juli 2009 startade försäljningen av i-MiEV till företag och under 2010 kom, helt enligt plan, lanseringen för allmänheten – först i Japan och sedan på utvalda globala marknader. Satsningen passerade inte obemärkt förbi eftersom i-MiEV bland flera andra utmärkelser även vann ”Most Advanced Technology” vid 2009-2010 ”Car of the Year Japan”.

2009-2012 – Från EV till PHEV
Nästan samtidigt med projektet ”i MiEV” började ett kanske ännu mer ambitiöst åtagande ta form i hemlighet bakom stängda dörrar på Mitsubishis Forsknings- och Utvecklingsavdelning i Okazaki, nämligen utvecklingen av en stor 4WD SUV med plug-in hybrid teknik.

På bilsalongen i Tokyo 2009 visades slutligen resultatet upp, nämligen Concept PX-MiEV. Många av de tekniska lösningarna (bland annat Mitsubishis egenutvecklade sofistikerade operativsystem ”MiEV OS” lånades från i-MiEV. Två år senare, även denna gång på bilsalongen i Tokyo, följde Concept PX-MiEV II. Bägge bilarna var föregångare till den kommande serietillverkade Outlander PHEV.

Samtidigt som PX-MiEV visades upp på bilsalonger runt om i världen, så genomfördes omfattande tester av maskerade PHEV-prototyper i Japan. Prototyperna hade samma kaross som den utgående andra generationens Outlander.

Sanningens ögonblick kom slutligen på motormässan i Paris 2012 med premiären av Outlander PHEV. Det var den första serietillverkade SUV konstruerad som en plug-in hybrid och den ingick i Mitsubishis modellprogram.

Outlander PHEV skiljde sig från alla andra plug-in hybrider genom att den var konstruerad som ett eldrivet fordon ända från grunden. Andra plug-in hybrider var helt enkelt bilar med traditionell förbränningsmotor och drivlina där man bara kopplat till en elmotor där bak.

2012-2018 – Framgångssaga
Outlander PHEV påbörjade sitt segertåg i januari 2013 i Japan och sedan följde Europa i oktober samma år. Under 2015 exploderade försäljningssiffrorna och passerade 50 000 sålda bilar bara i Europa. Samma år deltog Outlander PHEV i Baja Portalegre 500 i Portugal och belönades också med ”RJC Technology of the Year 2014” av Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan (RJC)

Under de senaste fyra åren har Outlander PHEV, med totalt 100 000 sålda bilar, varit den bästsäljande plug-in hybriden i Europa och gjorde sin debut i Nordamerika under december 2017.

Idag, mera SUV och mera EV än någonsin tidigare, har Outlander PHEV definitivt gått från att vara en bil för ett fåtal tidiga trendsättare till att vara Mitsubishis flaggskepp och en del av företagets kärnverksamhet. Outlander PHEV banar också väg för utvecklingen av morgondagens suvar.

Nu är det dags för nästa version av Outlander PHEV som en bekräftelse på Mitsubishi Motors ambition att flytta fram gränserna och erbjuda produkter som ligger långt före sin tid.

Länk till pressmaterial och bilder;

Mitsubishi Motors presskonferens är kl 10:45 den 6 mars i hall 2.

__________________________________________________________________________
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 32 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 85 serviceverkstäder runt om i Sverige.
Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

För mer information, kontakta gärna: Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se