Mitsubishis första laddhybrid får Europapremiär i Genève

När bilsalongen i Genève öppnar om en vecka visar Mitsubishi sin nya fyrhjulsdrivna konceptbil PX-MiEV. Den nya laddhybriden visualiserar företagets framtidsvision och den ökade satsningen på miljövänligare teknik och elbilar. Mitsubishi är tack vare elbilen i-MiEV, som är den första fyrsitsiga el-bilen som serietillverkas i större skala, världsledande på utveckling och tillverkning av elbilar.

– Vår nya konceptbil visar Mitsubishis väg mot framtiden med ännu mer fokus på eldrift, utmanande och tuff design samt nytänkande inom crossover-segmentet. PX-MiEV kombinerar miljötänkande genom hela tillverkningsprocessen och under hela bilens livslängd med våra traditionellt goda köregenskaper och japanska kvalitet, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

Den nya konceptbilen PX-MiEV är en crossover som drivs av Mitsubishis nyutvecklade laddhybrid-system (plugin-hybrid). Systemet består av två elmotorer, en som driver framhjulen och en som driver bakhjulen samt en 1,6‑liters bensinmotor som också driver framhjulen. Laddhybrid-systemet väljer automatiskt kraftkälla efter aktuella körförhållanden och reglerar uppladdningen av batterierna för att optimera effekten till elmotorerna. Skillnaden mellan en laddhybridbil och hybridbil är att laddhybriden kan laddas upp via elnätet. PX-MiEV kan laddas på flera olika sätt, normal hushållsel, snabbladdningssystem, induktionsladdning och via bensinmotorn.

Världsledande på elbilsutveckling
Elbilen i-MiEV och den nya konceptbilen PX-MiEV är en del av Mitsubishis miljöarbete och företagets framtidsvision, Miljövision 2020. Målet är att reducera miljöpåverkan och att skydda miljön. Visionen innebär att senast 2020 ska 20 procent av de bilar som Mitsubishi tillverkar vara elbilar, att koldioxidutsläppen från de bilar som företaget tillverkar i genomsnitt ska vara halverade och att kolidioxidutsläppen från själva biltillverkningen ska ha minskat med 20 procent.

Ny teknik ger lägre miljöpåverkan
PX-MiEV är utrustad med Mitsubishis nya elektroniska system för fyrhjulsdrift, S-AWC (Super All Wheel Control), som reglerar den elektroniska fyrhjulsdriften, E-4WD (Electronically-powered four-Wheel Drive). Bilens elektriska antispinnsystem, E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control), använder en differentialmotor som fördelar kraften mellan bakhjulen. Kraften fördelas blixtsnabbt från ett slirande hjul till det andra hjulet, vilket ger ett optimalt väggrepp.

Bilens aerodynamiska utformning och rena linjer gör att den ser mer avskalad ut än dagens crossover-bilar. Fram- och bakljusen är gjorda med LED-teknik, vilket ger låg strömförbrukning och ett effektivt ljus med lång livslängd. Den nyutvecklade lacken är värmeavvisande och isolerande och ger ett intryck av att bilen har ett metallskal. Till och med däcken är aerodynamiskt utformade och bidrar till effektiv kylning av bromsarna.

Anpassning efter körsätt
Under normala förhållanden, i låg och medelhög hastighet driver endast den främre elmotorn framhjulen. Om underlaget är halt känner sensorer av om något framhjul slirar. Då startas automatiskt elmotorn som driver bakhjulen och bilen drivs av alla fyra hjul. I högre hastigheter och när snabb acceleration krävs, som vid omkörningar i högre hastigheter, används båda elmotorerna och bensinmotorn för att ge maximal effekt.

Ny inredning minimerar obehagliga dofter
I Mitsubishi Concept PX-MiEV:s nya inredning finns flera nya detaljer, exempelvis motverkar sätenas klädsel allergier, minskar obehaglig lukt och tar död på bakterier. Bilen är också utrustad med fönsterrutor som blockerar UV-A strålning och en syretillsättare som förbättrar luften och motverkar trötthet.

Specifikationer för Mitsubishi Concept PX-MiEV
Längd                                             451 cm
Bredd                                             183 cm
Höjd                                               165,5 cm
Axelavstånd                                    263 cm
Spårvidd fram/bak                           157/157 cm
Antal sittplatser                               4
Elmotorer (fram och bak)                 Permanent magnetsynkron
Effekt                                             60 kW fram, 60 kW bak (82 hk)
Vridmoment                                   200 Nm (fram och bak)
Räckvidd med eldrift (10-15 mode*) Mer än 50 km
Bensinmotor                                   1,6-liters DOHC MIVEC
Effekt                                             115 hk
Vridmoment                                   125 Nm
Laddningskapacitet                          70 kW
Bränsleförbrukning (10-15 mode*)   Mindre än 2 liter/100km
Drivning                                         Fyrhjulsdrift - E-4WD
Däckdimension                               245/45R20”
* Japans motsvarighet till blandad körning.

Engelska pressmeddelanden, bilder och videofilmer finns på

från och med den 2 mars 07.00.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har cirka 30 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Thomas Holm, vd, Mitsubishi Motors Sverige, 070-348 16 10
Anders Erngren, PR/Informationsansvarig, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB