Mitsubishis nya pickup både stark och säker

Mitsubishi lanserar den fjärde generationens L200 med längre flak, bränslesnålare motorer, större kupé och bättre komfort. Pickupen är dessutom den säkraste och starkaste bilen i klassen med antisladdsystem och sina 178 hästkrafter. Den nya L200:an har också fått en sportigare och tuffare design.

– Med den nya dieselmotorn blir L200:an både den säkraste och en av de snålaste pickuperna i Sverige. Tillsammans med det förlängda flaket, som många kunder vill ha, och den personbils­liknande komforten blir L200 en urstark utmanare till konkurrenterna. Vi hoppas att ännu fler kraftbolag, kommuner, skogsbruk samt bygg- och anläggningsföretag ska upptäcka fördelarna med den nya L200:an, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

Bilen finns i två utföranden, Double Cab med fyra dörrar och fem sittplatser samt Club Cab med två dörrar och fyra sittplatser. En av de stora förändringarna är att lastmöjligheterna har för­bättrats med ett 18 centimeter längre flak på Double Cab-modellen, som nu är 150,5 centimeter långt.

Säkrast i klassen
Mitsubishis L200 är den högst rankade pickupen i Euro NCAP:s krocktester med sin fyra stjärnor. Alla modeller är utrustade med fyra krockkuddar och Double Cab-modellen har ytterligare två krockgardiner. ABS-bromsar med EBD (elektronisk bromskraftsfördelning) är standard och L200 är en av de få i pickupklassen som kan utrustas med antisladd- och antispinnsystem (ASTC).

Den nya modellen har en ny front och nya strålkastare som ger ett bättre ljusflöde både med hel- och halvljus. Sport- och Businessversionerna har nya 17-tums aluminiumfälgar, nya fotsteg och hellackerade skärmbreddare. Interiören har fräschats upp med nya klädslar och ny instrumentering. Sport- och Business-versionerna har kontroller för radio och farthållare på den läderklädda ratten. De har även kompletterats med regnsensor.

Miljövänligare motor
Motorn i nya L200 har fintrimmats ytterligare vilket innebär lägre förbrukning och lägre koldioxid­utsläpp. Den nya femväxlade automatlådan bidrar till bättre komfort, lägre bränsleförbrukning och smidigare körning. Automatväxellådan finns till Double Cabs stora motor på 178 hästkrafter. Motoralternativ:

2,5 liter, 136 hästkrafter. Vridmoment: 314 Newtonmeter vid 2000 varv per minut.
2,5 liter, 178 hästkrafter. Vridmoment: 400 Newtonmeter vid 2000 varv per minut.

Avancerad fyrhjulsdrift
Alla L200 är fyrhjulsdrivna med separat fördelningslåda. Det innebär att föraren via en extra växelspak kan välja mellan tvåhjulsdrift, fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrift med låg växel. Det sista alternativet är användbart vid körning i tuff terräng. Ett enklare system, Easy-Select, sitter i modellerna med den lilla motorn (136 hästkrafter) och ett mer avancerat system, Super-Select, sitter i modellerna med den stora motorn (178 hästkrafter). Med det mer avancerade systemet går det att växla mellan två- och fyrhjulsdrift i farter upp 100 kilometer i timmen, tack vare ytterligare ett växlingsläge där mellan­differentialen inte är låst.

Korta fakta
                                   Club Cab     Club Cab     Double Cab     Double Cab       Double Cab

136 hk        178 hk        136 hk            178 hk               178 hk Aut
Bränsleförbrukning          8,3               8,1              8,3                  8,1                     9,1
(blandad körning)
CO2-utsläpp , g/km         218             214              218                 214                    240
Längd, cm                      519             519              526                 526                    526
Bredd, cm                      175             180              175                 180                    180
Höjd, cm                        177,5          178              178                 178                    178
Markfrigång, cm              20              20,5             20                   20,5                   20,5
Tjänstevikt, kg                1970           2000            2050                2090                  2090
Max last, kg                    880             850              800                 760                    760
Max släpvagnsvikt, kg       2700           2700            2700               2700                   2700
Längd lastutrymme, cm    180,5          180,5           150,5              150,5                  150,5
Bredd lastutrymme, cm    147             147              147                 147                    147

Modellalternativ
• 2-dörrars Club Cab, Komfort 136 hk diesel, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift, 207 920 kr.
 2-dörrars Club Cab, Sport 178 hk diesel, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift, 227 920 kr.
2-dörrars Club Cab, Business 178 hk diesel, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift, 235 840 kr.

• 4-dörrars Double Cab, Komfort 136 hk diesel, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift, 227 920 kr.
• 4-dörrars Double Cab, Sport 178 hk diesel, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift, 247 920 kr.
• 4-dörrars Double Cab, Sport 178 hk diesel, 5-växlad, automat, fyrhjulsdrift, 256 720 kr.
• 4-dörrars Double Cab, Business 178 hk diesel, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift, 255 840 kr.
• 4-dörrars Double Cab, Business 178 hk diesel, 5-växlad, automat, fyrhjulsdrift, 264 640 kr.
Samtliga priser exklusive moms.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har cirka 30 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Thomas Holm, vd, Mitsubishi Motors Sverige, 070-348 16 10
Anders Erngren, PR/Informationsansvarig, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB