Mitsubishis nya småbil får världspremiär i Genève

På Genèvesalongen i början av mars visar Mitsubishi för första gången upp den nya konceptbilen Global Small. Tillverkningen av den nya världsbilen planeras starta redan om ett år. Bilen har en tuff design med modern, men enkel teknik, som ska göra den mycket ekonomisk att köpa och äga.

Den 81:a bilsalongen i Genève öppnar den 1 mars och pågår till och med den 13 mars. Salongen är öppen för allmänheten från den 3 mars.

– På Genèvemässan får besökarna en förhandstitt på vår nya konceptbil Global Small som på sikt kan komma att ersätta dagens Colt. Det blir en liten, smidig och bränslesnål bil, som många kommer att råd att köpa och äga, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

Global Small är en femdörrars halvkombi som är 20 centimeter kortare än Colt. Den baseras på en ny plattform, som just nu utvecklas av Mitsubishi Motors. Bilen är kompakt och bränslesnål med bensinmotorer på 1,0 till 1,2 liters cylindervolym. Trots att den är liten kommer det att finnas plats för fem personer.

Låga utsläpp
Tack vare optimerad aerodynamik, nedbantad vikt, bromskraftsåtervinning, en nyutvecklad CVT-växellåda och automatiskt start/stopp-system ska bilen bli bränslesnål och beräknas släppa ut runt 95 gram koldioxid per kilometer. Den nya bilen ska passa både tillväxtmarknader och mogna marknader där miljömedvetandet ständigt ökar.

Bilen kommer att tillverkas i en helt ny tredje fabrik i Thailand, som ska stå klar i början av nästa år. Fabrikens produktionskapacitet är till en början 150 000 bilar per år, men kommer på sikt att kunna ökas till 200 000 bilar per år. Tillverkningen av Global Small planeras att starta i mars 2012.

Sveriges längsta bilgaranti
Sedan årsskiftet har Mitsubishi infört åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil. För bilköparna innebär det fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar, förutom de som används i yrkestrafik.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via SC Auto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SC Auto Sweden AB har 31 anställda och ett nätverk av 70 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Thomas Holm, vd, Mitsubishi Motors Sverige, 070-348 16 10
Anders Erngren, PR/Information, Mitsubishi Motors Sverige