Mitsubishis nya supermiljöbil får Sverigepremiär i Almedalen

På söndag den 30 juni visar Mitsubishi för första gången upp sin nya
Outlander PHEV (plug-in hybrid) i Sverige. Förhands­intresset har varit mycket stort tack vare en bensinförbrukning på bara 0,19 liter per mil, konstant fyrhjulsdrift och att den kan köras på enbart el i fem mil, samtidigt som det är en fullstor familjebil.
Tack vare låga utsläpp på bara 44 gram koldioxid per kilometer klassas den som en super­miljöbil och är därmed berättigad till den så kallade supermiljöbilspremien.

– Outlander PHEV (plug-in hybrid) har väldigt låg förbrukning och låga utsläpp samtidigt som det är en fullstor familjebil med konstant fyrhjulsdrift. En kombination som vi blir ensamma om att erbjuda, säger Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig på Mitsubishi Motors i Sverige.

Centralt i Visby
Mitsubishis monter igger på Cramérgatan mellan hamnen och Almedalen, mitt emot Gotlands högskola och Almedalsbiblioteket.

Plug-in hybriden visas från söndag den 30 juni till och med torsdag den 4 juli. Montern har plats 100.

– De som kör fram och tillbaka till jobbet med en plug-in hybrid kan förutom att köra väldigt miljövänligt även spara många kronor på låga driftskostnader. Tack vare ett lågt förmånsvärde kan tjänstebilsförare dessutom spara tio tusentals kronor per år och samtidigt få en rymlig, fyrhjulsdriven bil säger Magnus Monié, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

Modeller och priser
Standardutförande, 419 900 kronor
Komfortpaketet med navigator, 439 900 kronor.
Businesspaketet med navigator, 459 900 kronor.
Businesspaketet med navigator och säkerhetspaket, 475 900 kronor.
Ovanstående priser har inte reducerats med supermiljöbilspremien.

Den nya plug-in hybriden har börjat säljas i Japan och de första bilarna kommer till Sverige under hösten 2013.

Först i världen
Mitsubishi Outlander är världens första elektriskt fyrhjulsdrivna crossover i plug-in hybridutförande.
Det är också den första bilen som är konstruerad som en plug-in hybrid från start och inte anpassad i efterhand. Räckvidden vid enbart eldrift är över fem mil och den totala räckvidden är drygt 80 mil om bilen körs kombinerat på el och bensin. Bilen kan köras på enbart el i hastigheter ända upp till 120 kilometer i timmen.

Bra vägegenskaper
Outlanders plug-in hybridsystem består av två elmotorer och en bensinmotor på 2,0 liter. Fyrhjulsdriftssystemet använder de två elmotorerna som är placerade på fram- och bakaxeln. Den konstanta fyrhjulsdriften ger bilen mycket goda vägegenskaper.

Åtta års garanti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Den långa garantin ger
bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 75 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se.

Anders Erngren, produktchef, Mitsubishi Motors Sverige 070-265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se
Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig,Mitsubishi Motors Sverige 070-580 6806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se

• plug-in hybrid

MMC Bilar Sverige AB är generalagent för Mitsubishi Motors personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Mitsubishi är Japans äldsta biltillverkare och firade 90 år 2007. Huvudkontoret med 31 anställda, finns i Sollentuna utanför Stockholm. Cirka 70 återförsäljare och närmare 100 auktoriserade verkstäder finns runt om i landet.