Premiär för Mitsubishi Engelberg Tourer

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) kommer att premiärvisa den nya generationens crossover, Mitsubishi Engelberg Tourer, på den 89:e internationella bilsalongen i Genève den 5 – 17 mars.
Bilen förmedlar företagets globala tagline ”Drive Your Ambition” med hjälp av Mitsubishis egna avancerade tekniska lösningar när det gäller eldrift och 4WD. Med detta har man höjt begreppet SUV till en helt ny nivå.

Mitsubishi Motors kommer också att demonstrera DENDO DRIVE HOUSE (DDH) – ett nytt ekosystem som låter användaren generera, lagra och föra över elenergi mellan bostaden och bilen för att på så sätt utöka elbilars användningsområden.

DDH är ett V2H-baserat[1] system som kommer att introduceras i Japan och Europa under 2019 och som besökare kommer erbjudas när de köper en elbil eller hybrid.

MITSUBISHI ENGELBERG TOURER

• Koncept

Engelberg är en välkänd skidort i centrala Schweiz som är känd för sin fantastiska utsikt, sina välpreparerade pister och utmanande backar.

Mitsubishi Engelberg Tourer är en 4WD plug-in hybrid med dubbla elmotorer. Som det anstår en bil med ett så prestigefyllt namn, så är prestandan förstklassig och tillåter föraren att med tillförsikt njuta av körningen under vilka väderförhållanden och underlag som helst. Bilen kombinerar dessa utmärkta köregenskaper med lång räckvidd som gör det möjligt att färdas till platser långt utanför städerna, där det ofta saknas laddstationer. Den intelligenta paketeringen kombinerar ett stort passagerarutrymme med flera förvaringsutrymmen för att såväl familj som vänner ska kunna färdas bekvämt. Bilen väcker både förarens och passagerarnas nyfikenhet och äventyrslust.

Design
    Mitsubishi Engelberg Tourer har formgivits som en elegant och funktionell crossover, och precis som namnet antyder så passar den väl in i skidanläggningens omgivningar. Designen visar klart och tydligt att det är en Mitsubishi.
    Karossens formgivning ger uttryck för bilens styrka och tillförlitlighet, som gör att den kan ta sig an vilket underlag som helst. Interiörens generösa utrymmen, som gör att många passagerare komfortabelt kan njuta av resan, kompletteras av hög kvalitet. Utrustning som strålkastare monterade på den fjärrstyrda takboxen och hasplåtar under främre och bakre stötfångarna identifierar bilen ytterligare som en SUV ämnad för en aktiv livsstil.

Tekniska lösningar
    Mitsubishi Engelberg Tourer tar Mitsubishis system med dubbla elmotorer, som utvecklades för Outlander PHEV, och gör det ännu mer effektivt med hjälp av nästa generations system för eldrift och 4WD. Kombinationen av PHEV-systemet och de tekniska lösningarna för uppkoppling gör att man kan köra Mitsubishi Engelberg Tourer i alla vädertyper och på alla underlag.

PHEV-system
    Ett stort drivbatteri är monterat under golvet mitt i bilen. De dubbla elmotorerna fram och bak har hög effekt och hög verkningsgrad, och är monterade så att det ändå finns plats för tre stolsrader.

Den 2,4-liters bensinmotorn är designad speciellt för PHEV-systemet. Vid seriehybriddrift fungerar motorn som en generator med hög effekt som i sin tur driver elmotorerna vid behov. Det ger tystare gång och lägre bensinförbrukning. Dessutom är bilen utrustad med aktiva spjäll i grillen vilket ger lägre luftmotstånd.

Mitsubishi Engelberg Tourer har en räckvidd vid enbart eldrift på mer än 70 kilometer (WLTP-cykeln) och med fulladdat batteri och full tank så är räckvidden mer än 700 kilometer (WLTP-cykeln). Det innebär att förare och passagerare kan njuta ännu längre av den mjuka, kraftfulla och tysta upplevelsen i en eldriven bil.

4WD-system
    De två elmotorerna driver fram- respektive bakaxeln, samtidigt som Mitsubishis Super All-Wheel Control (S-AWC) optimerar och kombinerar den aktiva girkontrollen (AYC[2]) och antisladdsystemet (ASC[3]). Tillsammans med ABS-systemet blir resultatet en dramatisk förbättring av bilens egenskaper vid acceleration, kurvtagning och inbromsning.

De dubbla elmotorerna ger enastående gensvar när det gäller fördelningen av drivkraft mellan fram- och bakhjulen och accelerationen är imponerande tack vare att elmotorerna ger maximalt och konstant vridmoment redan från början. Resultatet är att maximal drivkraft förs ner till underlaget genom att stabiliteten ökar och hjulspinn reduceras oavsett väderlek och väglag.

Uppkoppling
    När föraren matar in en destination i det integrerade navigationssystemet, så används information om väderlek, temperatur, topografi, trafik och väglag för att välja optimalt och miljövänligt körläge, men också för att skräddarsy drivkraften genom att styra energiförbrukningen och S-AWC.

Dendo Drive House (DDH)
    Dendo Drive House är ett system som består av en EV/PHEV, en dubbelriktad laddare, solpaneler och ett batteri i hemmet. DDH är avsedd att användas just i hemmet.

DDH kommer att erbjudas som en paketlösning hos Mitsubishis återförsäljare, där bådeinstallation som underhåll[4] ingår. Tjänsten gör att kunden kan ladda sin EV/PHEV med hjälp av solpanelerna, men också att omvänt förse hushållet med elektricitet från bilens batterier. Fördelarna för kunden med DDH är bland annat sänkta elkostnader och möjlighet att lagra elektricitet i hemmet för senare användning i händelse av t.ex. strömavbrott.

Fördelar med Dendo Drive House
    Systemet ger betydande kostnadsbesparingar, och kunden kan minska bränslekostnaderna genom att använda solpanelerna för att ladda batterierna i såväl bilen som i hemmet.
    På natten kan man minska elkostnaderna genom att förse hushållet med ström från bilens batteri.

Man kan bidra till att minska utsläppen i miljön genom att använda solpanelerna till att driva hushållsapparaterna eller att ladda sin EV/PHEV.

DDH ger en extra kraftkälla i händelse av strömavbrott där antingen bilens batteri eller batteriet i hemmet kan förse hushållsapparaterna med el.

Mitsubishi Motors ambition är att göra kundernas liv mer bekvämt genom att producera eldrivna fordon. När bilarna är i rörelse uppfyller de troget förarens intentioner. När de är parkerade är de en partner man kan lita på. DDH är ett system som tillför en ny sorts värde till marknaden för elbilar.

Bilder och information finns på http://www.mitsubishi-motors.com/en/innovation/motorshow/2019/gms2019

___________________________________________________________________

Mitsubishi Motors Sverige

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har ett nätverk av ca 70 återförsäljare och 85 serviceverkstäder runt om i Sverige.
Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

För mer information, kontakta: Lotta Thulin, PR och Marknadschef,
Mitsubishi Motors Sverige 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se

1 Vehicle to Home är ett system som tillgodose hushållets behov av elenergi genom att utnyttja den el som finns lagrad i bilens batterier