Linnea Eriksson och Therese Svensk

Pro bono partner: Pure Act

Mitt Liv har inlett ett pro bono samarbete med Pure Act. Pure Act är en digital plattform som gör det möjligt för företag att skapa egna hållbarhetsstrategier utifrån konkreta åtgärder och tips. Läs vår kort intervju med Linnea Eriksson och Therese Svensk, grundarna av Pure Act.

Berätta mer om er själva och hur ni startade upp Pure Act

Vi är två företagsekonomer från Mittuniversitetet i Sundsvall. Vi båda innehar en magisterexamen i redovisning och revision och det var under vår magisteruppsats som vi kom på vår affärside och la grunden till Pure Act. I vår uppsats kom vi fram till att många små och medelstora företag har svårt att veta hur de rent konkret ska arbeta med hållbarhet och hur de ska kommunicera sitt hållbarhetsarbete för att stärka sitt varumärke. Pure Act tillhandahåller nu ett digitalt hållbarhetsverktyg som gör det enkelt att arbeta med och kommunicera hållbarhet.

Hur fungerar verktyget?

Vår plattform gör det möjligt för företag att skapa egna hållbarhetsstrategier utifrån konkreta åtgärder och tips. I plattformen kan företag även kommunicera hållbara framsteg via sociala medier samt hämta en enklare hållbarhetsredovisning. Det bästa med plattformen är att det är ett tids- och kostnadseffektivt verktyg som kan användas av vilket företag som helst. Plattformen skapar värde för det enskilda företaget och samhället i stort.

Varför vill ni samarbeta med Mitt Liv?

Mitt Liv gör ett oerhört viktigt arbete inom social hållbarhet. Vi letar efter hållbara samarbetspartners som vi kan tipsa våra användare om att anlita, ansluta sig till eller stödja. Vi strävar efter att åstadkomma storskalig förändring vad gäller företags hållbarbarhetsarbete och genom samarbeten kan den hållbara effekten breddas.

Har ni tips för företag eller organisationer som vill bli ännu bättre på deras hållbarhetsarbete?

Se till att involvera medarbetarna i hållbarhetsarbetet för att öka medvetenheten och intresset inom hela verksamheten. Utgå från verksamhetens nuvarande förutsättningar och ambitioner och utvidga successivt hållbarhetsarbetet. Alla hållbara åtgärder är värda att uppmärksamma och genom att kommunicera dem skapar arbetet lönsamhet.