Mitt Liv och Västsvenska Handelskammaren inleder nu ett samarbete för ökad mångfald. Västsvenska Handelskammaren är en privat partipolitiskt oberoende näringslivsorganisation med 2800 medlemsföretag från hela Västsverige.

Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé förklarar bakgrunden till samarbetet:

— Vi har på flera sätt intensifierat vårt arbete mångfald, när vi träffade Mitt liv såg vi genast att det var ett samarbete som passade vår organisation på många sätt. Kompetensförsörjning och brist på kompetens är en av Handelskammarens absolut största frågor. Att snabbare få in utländsk kompetens på arbetsmarknaden är ett måste för flertalet av våra medlemsföretag, säger Johan Trouvé.

Från och med hösten 2017 och ett år framåt kommer Västsvenska Handelskammaren vara en del i ”Mitt Livs Chans” som är Mitt Livs mentorprogram. Det innebär att anställda får möjlighet att bli mentorer åt akademiker med utländsk bakgrund, som söker arbete med liknande kompetens.

— Det är ett engagemang som Handelskammarens anställda kan ägna sig åt under betald arbetstid. Och ett fantastiskt sätt att skapa utökade utbyten och nätverk. Mångfald är alltid en bra idé, det gör dessutom arbetsplatser, grupper och team både smartare och mer framgångsrika, säger Johan Trouvé.

— Det är oerhört glädjande att Västsvenska Handelskammaren vill påbörja ett samarbete med Mitt Liv. Vi ser fram emot att tillsammans arbeta vidare för Mitt Livs vision, för ett mer inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald, säger Sofia Appelgren, grundare Mitt Liv AB (svb)

För mera information kontakta gärna:

Mitt Liv — Laras Piniji, 072 334 7687, laras.piniji@mittliv.com

Västsvenska Handelskammaren —

Tina Hedegaard, 070 646 5309, tina.hedegaard@vastsvenskahandelskammaren.se

Fakta om Västsvenska Handelskammaren

Är en privat partipolitiskt oberoende näringslivsorganisation med närmare 2 900 medlemsföretag från hela Västsverige. Vi arbetar med att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige genom att hjälpa företagen göra fler och bättre affärer och genom att påverka politiska beslut.

Fakta om Mitt Liv

Mitt Liv är ett socialt företag som arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Genom mentorskap, utbildning och vidgade kontaktnät vill vi öppna dörrar för personer med utländsk bakgrund. Mitt Liv arbetar också med företag och organisationer som aktivt vill arbeta med mångfaldsfrågor. Läs mer på www.mittliv.com