Vinterglögga på Julens Gästabud

Traditionen att dricka glödgat, kryddat vin går i Sverige tillbaka till Gustav Vasa’s dagar. På den tiden var det socker indränkt i cognac som smältes ned i vinet medan vi i vår tid har en fantastisk variation av såväl dryckesval som kryddning. På mässan Julens Gästabud bjuds det på Vinter, en halvtorr kryddad blend av 9 olika mjöd, som passar utsökt att värma som julglögg.

Vinter är en lokalproducerad svensk delikatess. För urvalet står en av landets mest framstående dryckeskännare som hittat en elegant balans mellan kraftfullt bäska och friska inslag av pomerans med mjuka runda honungstoner och kryddiga inslag av tallskott, älggräs och skvattram. En smakkombination som gör sig väl till det mesta av julbordets läckerheter.

Vinter ingår i Systembolagets beställningssortiment, art.nr 74119 och kan avsmakas på mässan Julens Gästabud i Nacka strand, 23-24 november 2013.

• Gastronomi

Mjödhamnen AB tillverkar och marknadsför Svenskt Mjöd. Med basen i Hällefors utanför Grythyttan besöker man landets biodlare med sitt mobila bryggeri. Svenskt Mjöd är ett stycke extraherad svensk natur på flaska. Idag finns ett 30-tal produkter i Systembolagets beställningssortiment.

Johan Pihl

Presskontakt VD 070-5447403