​Hållbarhetsprojekt bidrar till språkutflykter för Holmas barn

​Hållbarhetsprojekt bidrar till språkutflykter för Holmas barn

Vad händer när allmännyttan i Malmö, MKB Fastighets AB, sätter igång ett projekt med ett helt nytt sätt att arbeta med social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet? Jo, grundskoleeleverna är inte bara huvudrollsinnehavare utan också projektet Varje droppes bästa ambassadörer.

Den 17 februari klockan 17.30 arrangerar musikskolan El Sistéma en elevkonsert i Holmaskolans gymnastiksal. Då blir det urpremiär för Varje droppe-låten! Den är ett av många exempel på hur barnen i Holma med lust och kämparglöd har engagerat sig i Varje droppe. De påverkar sina föräldrar hemma i badrum och kök, de sänker vågligt temperaturen på duschvattnet, de målar och illustrerar varmvattenspartips, tillverkar egna affischer, formulerar budskap till de vuxna och nu slutligen, sjunger och spelar sången om Varje droppe! Välkomna!

Bakgrund
Klimatfrågan är vår tids största miljöutmaning, men det kan vara svårt att veta om det man själv gör spelar roll. Varje droppe är ett pilotprojekt där MKB Fastighets AB försöker hitta ett nytt sätt att i samverkan med kunderna underlätta för att leva mer klimatsmart. MKB uppmanar sina kunder i bostadsområdet Holma och studenthuset Rönnen att spara varmvatten. Varje droppe varmvatten som sparas omvandlas till språkutflykter som eleverna på Holmaskolan får ta del av. MKB samverkar med Holmaskolan, som denna termin fokuserar på kunskap om vatten och energi.Språkutflykterna är ett evidensbaserat arbetssätt för upplevelsebaserad språkinlärning. Varje droppe ingår i MKB:s miljöambitioner och i bolagets sociala arbete. Projektet startade den 1 oktober 2015 och stöds av Vinnova genom Innovationsplattform Malmö sydost. Projektet avslutas den 31 mars 2016. Genom Varje droppe vill MKB testa ett nytt slags samarbete där vinnarna är både klimatet och bostadsområdets egna barn.