Namn: Ljuset på. Idé, design och produktion: Petra Lilja, Jonas Olsson, Karin Karlsson, Lina Sporrong och Johan Moritz. Foto: Bertil Göransson

Stadens ljus: Sorgenfri

Arrangemanget ”Stadens ljus: Sorgenfri” riktar med hjälp av ljus blickarna mot Östra Sorgenfri. MKB Fastighets AB är partner i årets arrangemang som pågår den 10-19 februari. – Vi har arbetat med att ge Sorgenfri en kulturprofil de senaste åren och vill att fler malmöbor ska upptäcka området, säger Daniel Möller, projektledare hos MKB.

- Vi är mycket glada att få vara med och arrangera Stadens ljus med Malmö stad och de andra fastighetsägarna. Det är i det goda samarbetet som idéer och utveckling växer. I Östra Sorgenfri händer det mycket kul och spännande inom kultur, säger Magnus Ohlsson, MKB:s förvaltare i Sorgenfri.

”Stadens ljus: Sorgenfri” invigs fredagen den 10 februari klockan 16.30 med talare från Gatukontoret och MKB Fastighets AB. Evenemanget innehåller sex permanenta ljussättningar och elva tillfälliga installationer. Varje dag kan besökare följa med på guidade turer eller på egen hand uppleva de olika ljusinstallationerna. De guidade turerna utgår varje hel timme klockan 17-20 från Rehab, Spånehusvägen 83. Där finns också kartor och program för den som vill utforska området på egen hand. Besökarna kan även få en förhandstitt på kulturcentrat Rehab som öppnar senare i vår. Gallerierna på Båstadsgatan håller öppet.

Exempel på nya permanenta konstverk:

• ”We All Face Loneliness, Our Answer Is Community” av Johan Lundin, Cirkulationscentralen
  • ”På plats/On Site” av Tamara de Laval och Anna Wessman, Meteor International

Tillfälliga installationer:

• ”Natt” av Erik Vestman och Nils Petter Löfstedt
  • ”Exit” av Gylleboverket på Molekyl Gallery
  • ”Scienta Potestas Est” på Stenkulaskolan

- Vi öppnar även upp dörrarna till MKB:s eget källargalleri i Sorgenfri med utställningen ”Konsten som ingen ville ha” (Båstadsgatan 4, klockan 17-20 alla dagar). Här finns konst som vår personal har hittat slängd eller övergiven under många år, berättar Magnus Ohlsson, förvaltare hos MKB.

Daniel Möller, projektledare MKB Fastighets AB, 040-31 35 74
Magnus Ohlsson, förvaltare MKB Fastighets AB, 040-31 33 87

Uppdaterad information finns på: