Greenhouse Augustenborg visas upp på världskonferens i Barcelona

Greenhouse Augustenborg visas upp på världskonferens i Barcelona

Greenhouse Augustenborg är ett av Sveriges främsta spjutspetsprojekt inom hållbar stadsutveckling. På världskonferensen SB14 i Barcelona den 28-30 oktober kommer Greenhouse Augustenborg att visas upp som ett av tio exempel på det främsta Sverige har att erbjuda inom hållbart byggande. Byggherre för Greenhouse är MKB Fastighets AB i Malmö.

– Greenhouse är morgondagens boende för framtidens stadsbor, där den gröna vågen stannar i staden och odling sker på höjden. Vi är mycket stolta över att Greenhouse Augustenborg är ett av de vinnande förslagen som ställs ut på konferensen, säger Linda Ericsson, projektledare hos MKB.

I Greenhouse bygger MKB Fastighets AB Sveriges första odlarlägenheter med 22 kvadratmeter stora balkonger för odling. Projektet är en utveckling av området Augustenborgs gröna profil och den 14 våningar höga byggnaden integreras i en ombyggnation av Augustenborgs gamla tvätteri. På bottenplan byggs teater, café och en ekoprofilförskola.

För att uppmuntra kunderna att leva hållbart har varje lägenhet en display som visar förbrukningen av varmvatten och elanvändning samt avfall. När kunden går hemifrån kan all onödig el och ventilation stängas av via en knapp i hallen.

– Vi vill att fler gröna innovationer ska komma våra kunder och invånarna i Malmö tillgodo. Med Greenhouse utvecklar vi nya hållbara lösningar, som vi hoppas kunna använda i fler bostadsområden framöver, säger Åse Dannestam, miljöprojektledare hos MKB.

Linda Eriksson, byggprojektledare MKB, 040-31 34 66
Åse Dannestam, miljöprojektledare MKB, 040-31 33 39
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 0701-88 33 55

Fakta om Greenhouse Augustenborg
Greenhouse Augustenborg är en förtätning och uppgradering av ett tidstypiskt bostadsområde från 1950-talet. Greenhouse består av tre sammanhängande delar: ett fjortonvåningshus med odlarlägenheter, tolv etagelägenheter, två odlingskollektiv samt det gamla tvätteriet/förrådet med ekoprofilförskola och en ny takträdgård. Totalt blir det 46 bostäder. Arkitekt är Kenji Miyazu, Jaenecke Arkitekter AB.

Greenhouse uppfyller kraven för passivhus och miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Guld – den högsta märkningen för bostäder med lågt energibehov och en sund inomhusmiljö. Greenhouse byggstartades 2013 och inflyttning sker 2015-2016.

Information om Sustainable Building 2014 i Barcelona
World SB Conference 2013-2014 i Barcelona (förkortat SB14) är den sista delen av Sustainable Building Conference Series. Konferenserna fokuserar på olika aspekter av hållbart byggande och sammanfattas var tredje år på en världskonferens. I år hålls konferensen i Barcelona den 28-30 oktober.

Sverige har en framstående roll på konferensen. Den svenska bygg- och fastighetsbranschen tillhör världsledarna inom det hållbara byggandet och hållbar stadsutveckling. Sweden Green Building Council, Formas och Boverket lyfter svenska bygg- och stadsutvecklingsprojekt och marknadsför svenskt kunnande inom hållbart byggande. De tio främsta svenska projekten kommer att synas i en monter som exempel på det bästa Sverige producerar inom hållbart byggande. Fem nya byggnader, två ombyggnader och tre stadsdelsprojekt från olika delar av landet kommer att presenteras på utställningen.

-------------------------

Med cirka 23 000 lägenheter, till ett värde av 22 miljarder kronor, och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB en av Sveriges största fastighetsägare. MKB ägs av Malmö stad och har, i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande, ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättning är att bygga bra bostäder till rimliga priser, skapa socialt fungerande boendemiljöer och skapa mervärden för sina kunder. MKB:s fastigheter förvaltas därför med en stark betoning på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag med 370 anställda och ägs av Malmö stad. Med 26 400 lägenheter och 1 000 kommersiella lokaler är vi det största fastighetsbolaget i Malmö med ett värde på runt 48 miljarder kronor. Vi har 32 procent av hyresmarknaden i staden och runt 65 000 Malmöbor bor i en MKB-lägenhet.