MKB Fastighets AB kartlägger klimatsmart livsstil i Greenhouse Augustenborg

MKB Fastighets AB kartlägger klimatsmart livsstil i Greenhouse Augustenborg

Greenhouse är MKB:s spjutspetsprojekt inom grön och klimatsmart livsstil och är miljöcertifierat som passivhus och miljöbyggnad. Energimyndigheten har nu beviljat drygt 1,3 miljoner kronor i forskningsanslag för två olika studier om och hur Greenhouse boendelösningarna har effekt på de boendes beteende samt om och hur dagsljusinsläppet påverkats av miljöklassificeringarna. Forskningsprojekten genomförs i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan och White Arkitekter.

Greenhouse är ett unikt projekt med fokus på innovativa lösningar vad gäller val av byggmaterial, produktionsteknik, miljöteknik men inte minst en klimatsmart livsstil. Här finns gröna tak, solceller, källsortering samt separat mätning och debitering av varmvatten och el. Alla som flyttar in i Greenhouse kommer att medverka i forskningsprojekten.

– Det ska bli väldigt spännande att följa hur den klimatsmarta livsstilen i Greenhouse påverkar våra kunders beteende. Genom forskningsprojektet hoppas vi kunna dra väsentliga lärdomar inför framtiden, inte minst om hur vi på MKB utformar boendemiljön och hur detta eventuellt kan påverka vår nyproduktion och övriga bestånd, säger Åse Dannestam, miljöprojektledare på MKB Fastighets AB.

Allt fler bostäder i Sverige byggs med miljöcertifiering och Greenhouse har inte mindre än två miljöcertifieringar. I Greenhouse kommer nu världsledande forskare att studera hur dagsljusinsläppet påverkas av miljöcertifieringarna.

– Dagsljuset har stor betydelse för välmående och hälsa. Genom den nya studien kan vi undersöka hur dagsljusinsläppet påverkas av certifieringskraven, och om det finns ett motsatsförhållande mellan dagsljusinsläpp och energiprestanda i de certifieringar som allt fler hus i Sverige byggs efter, säger Ulla Janson, energistrateg på MKB Fastighets AB.

Energimyndigheten har beviljat drygt 1,3 miljoner kronor i forskningsanslag. Forskningsprojekten genomförs tillsammans med Kungliga Tekniska Högskola: Annika Kanyama Carlsson och Misse Wester och White Arkitekter: Marie Claude Dubois. Projekten påbörjas 2015 och förväntas avslutas 2017. Även den faktiska byggnaden kommer att följas upp genom ytterligare anslag från Energimyndigheten på 600 000 kronor inom programmet för mätning och demonstration av lågenergibyggnader.

För mer information kontakta:
Åse Dannestam, miljöprojektledare MKB Fastighets AB, 040-31 33 39

Fakta Greenhouse Augustenborg
Antal lägenheter: 46 odlarlägenheter, varav 12 etagelägenheter och två odlingskollektiv.
Verksamheter: Ekoprofilförskola med odling och teaterinriktning, teater, modern stortvättstuga.
Uthyrning: Påbörjas 2015
Planerad inflyttning: Hösten 2015 och våren 2016
Parkeringar/bilplatser: Garage med laddstolpar för elbil. Bilpooler med elbilar direkt vid entrén.
Parkeringar/cykelplats: Med specialåtkomst via egen garageport. Serviceplats förcykel.
Byggnation: Bostadshusen uppfyller kraven för passivhus och miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Guld – den högsta märkningen för bostäder med lågt energibehov och en sund inomhusmiljö.

------------------------------

Med drygt 23 000 lägenheter och 1 100 lokaler, till ett värde av 24,2 miljarder kronor, och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB en av Sveriges största fastighetsägare. MKB ägs av Malmö stad och har, i kraft av sin storlek och sitt ägarförhållande, ett särskilt ansvar för bostadsmarknaden i Malmö. Bolaget arbetar för att stärka stadens attraktionskraft och utveckling genom nyproduktion och ansvarsfull hyressättning. MKB:s målsättning är att bygga bra bostäder till rimliga priser, skapa socialt fungerande boendemiljöer och skapa mervärden för sina kunder. MKB:s fastigheter förvaltas därför med en stark betoning på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.