Nytt landmärke i Malmö – MKB:s unika satsning i Rosengård

Pressmeddelande  •  2012-04-04 14:30 CEST

MKB:s vision är att skapa ett nytt landmärke i östra Malmö. Resultatet av den internationella arkitekttävlingen är ett höghus med unik arkitektur. I husets torn kommer det att bli cirka 80 hyresbostäder och på den översta våningen och i bottenplan kommer allmänna lokaler finnas tillgängliga för husets boende och besökare. Det vinnande förslaget – Culture Casbah – är ritat av ett dansk-svenskt designteam.

Den unika byggnaden ska ge ett nytt stadsrum och hjärta till Rosengård och bidra till att området vitaliseras.

– Vi vill att Rosengårds nya ”tower” ska bli ett landmärke för östra Malmö, med en arkitektonisk karaktär som skiljer sig från omgivningarna – ett sätt att hålla drömmen om Malmös framtid vid liv! Vi vill ge våra kunder ett modernt, urbant boende – ett alternativt sätt att bo för den generation som nu växer upp i Malmö, säger Susanne Rikardsson, affärsutvecklingschef hos MKB Fastighets AB.

Förutom butikerna i Bennets bazaar, längs med Rosengårdsstråket, är det ont om verksamhetslokaler i området. I höghusets torn kommer åtta nya lokaler finnas och ge plats för nyföretagande och nya verksamheter.

– Vår förhoppning är att etableringen ska vara en katalysator och ge inspiration och möjligheter även för andra att investera i ett nytt, modernt och attraktivt Rosengård, säger Susanne Rikardsson.

Förslagsställare till det vinnande bidraget är Lundgaard & Tranberg Arkitekter A/S i samarbete med Svend Kirkegaard A/S från Danmark samt  ÅF Infrastructure AB och Structor Malmö AB från Sverige.

– Vi är mycket glada över möjligheten att få arbeta med detta unika projekt i Rosengård och vi ser en stor potential i att utveckla de urbana, sociala och arkitektoniska sammanhangen. Vi ser många möjligheter i Rosengård som bara väntar på att förverkligas - vårt höghus är en av dessa möjligheter, säger Robert Janson, arkitekt Lundgaard & Tranberg Arkitekter A/S.

Susanne Rikardsson, affärsutvecklingschef MKB, 040-31 34 60
Kenji Miyazu, arkitekt och jurymedlem, 040-866 21
Magdalena Alevrá, arkitekt stadsbyggnadskontoret, 040-34 10 00
Margaretha Söderström, kommunikationschef, 040-31 33 55

Med cirka 23 000 lägenheter och 33 procent av hyresmarknaden är MKB Fastighets AB Malmös ledande bostadsbolag. MKB ägs av Malmö stad.

Kommentarer (2)

Perfekt sätt att långsiktigt befästa den misslyckade integrationen i Rosengård. I betong!!

- Astolf Göstasson - 2012-04-05 18:38 CEST

3 dagar för sent!