Odlingstema på Ekostadens dag i Augustenborg

Odlingstema på Ekostadens dag i Augustenborg

Lördagen den 25 september är det Ekostadens dag i Augustenborg. Området är fyllt av spännande aktiviteter, exempelvis ekologisk marknad, klädbyte, odling, guidade turer med häst och vagn, aktiviteter för barnen och en gemensam skål för att Ekostaden Augustenborg har vunnit World Habitat Award.

Syftet med Ekostadens dag, som i år genomförs för tredje gången, är att sprida ekoinspiration mellan de boende, besökarna och de aktörer som medverkar till att utveckla områdets miljöprofil.

– Årets tema är odling och vi kommer att ha fler olika aktiviteter knutna till temat. Bland annat får alla som vill vara med och plantera tusen blomsterlökar, berättar Åse Dannestam, miljöprojektledare hos MKB.

Det blir också premiär för "grannkassan". Det är pengar som utgör en del av vinsten på försäljning av insamlat källsorteringsmaterial i Augustenborg och som går tillbaka till de boende.

– Den eller de som har en bra idé kan ansöka om direkt återbetalning från kassan. Det kan vara att man vill ha en ny rabatt, anordna en gårdsfest eller att man längtar efter en ny sittplats, berättar Åse Dannestam.

Vad: Ekostadens dag
När: Den 25 september 2010, klockan 11-14
Var: Augustenborgs torg (korsningen Norra Grängesbergsgatan och Augustenborgsgatan)

Dagen arrangeras av föreningar, näringsidkare, kommunala förvaltningar och organisationer i samarbete med MKB.

Åse Dannestam, miljöprojektledare MKB, 040-313 339
Margaretha Söderström, kommunikationschef MKB, 070-188 33 55

Fakta/Ekostaden Augustenborg
I slutet av 90-talet samlades en rad aktörer i Malmö kring tanken att lyfta området Augustenborg i ekologins förtecken, därmed föddes Ekostaden Augustenborg. Projektet utvecklades i samverkan mellan flera förvaltningar i Malmö stad och MKB Fastighets AB. Samarbetet mellan aktörerna har gett en helhetslösning för Augustenborg och har varit grunden till områdets framgång. De lösningar som blivit mest uppmärksammade och årligen besöks av internationella gäster är den öppna dagvattenhanteringen, de gröna taken och den idag fullskaliga källsorteringen. Projektet avslutades formellt 2002 men arbetet med ekostaden fortskrider i högsta grad.