DEBATTARTIKEL av volontär Matilda Gunnarsson från Vimmerby

En Köpfri Dag istället för en Black Friday

Ärligt talat så är jag ganska fascinerad av alla som säger sig värna om miljön men som aldrig reflekterat över sina shoppingvanor. Ett av planetens, och därmed också vårt, största problem är överkonsumtion. Men HUR ska vi kunna få en bättre miljö utan överkonsumtion om vi inte ens en enda dag på året är beredda att avstå konsumering?

Den 24/11 är det Back Friday och alla butiker droppar sina priser. Jag förstår att det kan kännas lockande eller att det känns bra att spara pengar när man ändå tänkt köpa något. Jag tänker att det kanske också är just det som är poängen. Företagen vill att vi ska konsumera, de har inget emot att locka oss till det på alla möjliga sätt. Det är i alla fall min uppfattning, de får oss lätt att tro att vi enbart handlar det vi behöver. Men i ärlighetens namn, hur lätt är det inte att passa på att köpa något litet extra när man ändå ska köpa något annat? Jag har absolut gjort det, både en och två gånger.

På fredag är det Black Friday, den dag på året då företag brukar slå säljrekord. Det sjuka är att det händer varje år! Nu mer är Black Friday en stor dag även här i Sverige, och hela veckan möts vi av lockpriser inför den stundande fredagen. Men den 24 november infaller också En köpfri dag! Det är en dag som uppmanar till att avstå all konsumtion som inte är mat. Denna symboliska handling är för att reflektera över sitt konsumtionsbeteende eller markera sitt avståndstagande mot överkonsumtionen.

Alla prylar vi konsumerar är dessutom inte produkter som plötsligt fallit ned från himlen. Allting är tillverkat av resurser från naturen. Resurser som sliter på miljön och ibland till och med inte finns. Vet du förresten att de prylar vi köper nu, oftast inte används efter sex månader? Det innebär att det du konsumerar idag troligen kommer att vara glömt innan sommaren. Är det där extrapriset värt det med tanke på kostnaden miljön betalat?

Att konsumera kan vara kul, en gång i tiden tyckte även jag det. Mitt uppsåt med denna text är inte på något sätt att framstå som en person som inte shoppar. Självklart gör jag det! Dock försöker jag att göra det med eftertanke och reflektion. Jag försöker bidra så lite som möjligt till överkonsumtionen och istället konsumera medvetet, något som för mig innebär att majoriteten av mina dagar är just köpfria.

Ju äldre jag blir desto mer värdesätter jag andra saker än konsumtion, som tid med min familj. Något jag vet att jag vill ha även i framtiden. Men för att kunna få det behöver vi värna om miljön mycket mer än vad vi gör idag så att planeten Jorden kan fortsätta vara vårt hem även i framtiden. Och då behöver även du se över dina konsumtionsvanor. Du behöver inte ändra på allt men kanske skulle du kunna börja med att avstå att handla på fredag, när det är En köpfri dag.

Så hur kommer Du välja att göra, konsumera för att det är billigt eller göra miljön en tjänst och låta bli? Mitt val är lätt, jag avstår. För min skull, för mitt barns skull och för vår planets skull. Jag hoppas Du också funderar på vad Du vill ha, både nu och i framtiden.

Skribent: Matilda Gunnarsson, eldsjäl i Vimmerby och volontär hos Medveten Konsumtion

• Detaljhandel

• debatt artikel