Mobilab genererar mobila kuponger via fototjänst

TV4 Expressens Mobilab AB lanserar en ny kreativ mobil marknadsföringstjänst,  FOTO – KUPONG, och först ut med en kampanj är GB Glace. Tjänsten innebär att användare som laddar upp ett foto via Instagram™ direkt belönas genom att få mobila kuponger eller mobila presentkort till sin mobiltelefon.

Instagram är världens populäraste fotoapp och passerade 50 miljoner användare i våras. Instagram appen finns för nedladdning till både iPhone och Android och via Instagrams API:er har Mobilab skapat tjänsten FOTO-KUPONG.

I en kampanj med Mobilabs nya tjänst ”FOTO – KUPONG” tar användare ett foto med Instagram-appen och taggar fotot med aktuell kampanjs hashtag samt sitt mobilnummer. När bilden postas på Instagram blir den synlig för användarens alla följare på Instagram. I många fall blir bilden även synlig för alla vänner på Facebook. Genom taggningen av bilden känner Mobilabs mobila kupongplattform av bilden och skapar en mobilkupong som direkt skickas till användaren som en belöning.

Mobilabs tjänst FOTO – KUPONG öppnar nya möjligheter för varumärkesägare att sätta upp kreativa kampanjer såsom tävlingar, lansering av nya produkter etc. Dessutom innebär tjänsten att kampanjen automatiskt får viral spridning i sociala nätverk.

-          Intresset för den nya tjänsten har varit överväldigande. Fototjänster har vuxit kraftigt och foto relaterade kampanjer är väldigt hett.  Varumärkesägarna, gillar att vår tjänst är både varumärkesbyggande och driver försäljning samt att vi har kryddat den nya tjänsten med viralspridning, säger Joachim Alvarez, CTO på TV4 Expressen Mobilab.

Först ut att använda tekniken i en kampanj är GB Glace. I kampanjen uppmanas användare att ladda upp en bild på Instagram och tagga bilden med #gbglace samt tagga användarens mobilnummer.

-          Glass är starkt kopplat till positiva sommarminnen. Och just sommarminnen är något som vi svenskar gärna fångar på bild för att dela med oss till våra vänner. Nu vill GB Glace göra det möjligt att förlänga sommarkänslan i en unik mobil kupongkampanj som kopplar samman glass och sommarbilder, säger Martin Sandén, Nordic Brand Manager på GB Glace

TV4 Expressen Mobilab är tjänsteleverantör inom mobil marknadsföring. Mobilab är Sveriges ledande aktör inom validerbara mobila värdebärare som kan lösas in i dagligvaruhandel och servicehandeln.

• gb glace
  • unilever
  • tv4 expressen mobilab
  • apple