Mobilab lanserar Mobilapresentkort som app för Windows Phone

TV4 Expressen Mobilab, tjänsteleverantör inom mobil marknadsföring,  lanserar nu succé-appen Mobilapresentkort på Windows Marketplace i samarbete med MoSync.

Mobilabs Mobilapresentkort som har varit tillgänglig som app för iPhone, iPad och Android lanseras nu som app även på Windows Marketplace. Lanseringen av appen sker i nära samarbete med MoSync vars teknik gör det möjligt att utveckla appar till samtliga mobila plattformar samtidigt.

- Tillsammans med MoSync kan vi nu lansera mobilapplikationer snabbare än någonsin. Det ökande intresset för Windows Phone har ju gjort livet svårare än tidigare för utvecklare av mobila applikationer. Vill man nå ut till en bred publik räcker det inte längre att bara lansera appar för iPhone och Android, säger Joachim Alvarez, Mobilab.

- MoSyncs utvecklingsmiljö stödjer idag nio olika plattformar. Vi var bland de första att lägga till stöd för Windows Phone 7 och är därför väldigt nöjda med att se högkvalitativa Windows Phone-appar komma ut på marknaden gjorda med MoSync. Samarbetet med Mobilab kring Mobilapresentkort visar att vårt utvecklingsverktyg är robust och enkelt att använda, säger Alex Jonsson, CTO, MoSync.

Nokias smartphones inom Lumia-serien har på kort tid nått stora försäljningsframgångar och tillsammans med andra Windows mobiler finns nu en stor publik för Mobilabs Mobilapresentkort på Windows Marketplace. Med Mobilapresentkort-apparna kan privatpersoner skicka snabba och billiga presentkort på födelsedager, namnsdagar, Valentines Day, påsk och andra gåvointensiva högtider.

- Vi är väldigt glada över att Mobilabs eftersökta värdebärarprodukter nu också kommer till Windows Phone och vår populära Lumia serie, med hjälp av med MoSyncs redan etablerade och skalbara verktyg, säger William Milisic, Business Development Manager, Nokia.

Mobilab är Sveriges ledande aktör inom validerbara mobila värdebärare som kan lösas in i dagligvaruhandel och servicehandeln. Mobilapresentkort är en mycket populär och snabbväxande mobiltjänst som växte med över 200% under 2011.

• Data, Telekom, IT

TV4 Expressen Mobilab AB tillhandahåller mobila tjänster. Mobilab erbjuder möjligheten att skicka mobila värdebärare såsom mobila kuponger, checkar och presentkort. Mobilab ägs av TV4 Gruppen och Expressen som ingår i Bonnierkoncernen. www.mobilab.se

MoSync AB utvecklar verktyg för utveckling av mobila applikationer för många plattformar samtidigt med hjälp av både programmeringsspråket C++ och webteknologier såsom HTML5 och JavaScript. MoSyncs produkter, MoSync Software Development Kit (SDK) och MoSync Reload, används idag över hela världen av utvecklare för att snabbt och kostnadseffektivt utveckla mobilapplikationer. Produkterna är framtagna som öppen källkod, och bland företagets investerare räknas David Axmark och Michael “Monty” Widenius, grundare till MySQL AB. www.mosync.com

Nokia är världsledande inom mobil kommunikation vars produkter har blivit en viktig del av människors liv över hela världen. Varje dag använder över 1.3 miljarder människor sin Nokia-telefon för att föreviga och dela med sig av erfarenheter, hitta information, hitta rätt eller helt enkelt tala med varandra. Nokias tekniska innovation och design har gjort varumärket till ett av världens mest välkända. För mer information, se http://www.nokia.com/about-nokia.

För mer information, kontakta:
MoSync - Mimmis Cleeren, CMO, mimmis.cleeren@mosync.com, +46706871714

Mobilab - Joachim Alvarez, CTO, joachim.alvarez@mobilab.se, +46762054070

NOKIA - William Milisic, Business Development Manager, william.milisic@nokia.com, +46709938311