Ny fönsterventil ger stora energibesparingar

– Ett vanligt hushåll kan uppskattningsvis spara mellan 20-50 procent av den värmeförlust som en traditionell fönsterventil ger upphov till. Detta med en enkel teknik till låg kostnad, säger Marcus Linder som är produktansvarig på Mockfjärdsfönster.

Ventilen heter SmartFlow och bygger på en teknik som känner av luftfuktigheten i byggnaden tack vare ett spänt band av en fuktkänslig form av nylon. Vid högre luftfuktighet öppnas ventilen automatiskt och när luftfuktigheten sjunker så tillsluts åter ventilen.

– En vanlig spaltventil står i regel öppen hela tiden, oavsett om byggnaden är i behov av ventilation eller inte. En vanligt sådan släpper i snitt ut cirka 15 kubikmeter luft per timme hela tiden. Vår nya ventil släpper igenom 5-15 kubikmeter beroende på ventilationsbehovet, säger Marcus Linder.

Luftfuktighet viktig indikator för ventilationsbehov

Just luftfuktighet är en viktig mätare för att en byggnad behöver ventileras – ju högre luftfuktighet, desto större ventilationsbehov. Dessutom är luftfuktighet en indikator på att det förekommer mänsklig aktivitet i huset – något som kanske är den viktigaste anledningen till att en bostad behöver ventileras.

– Allt vi människor gör i ett hus bidrar till högre luftfuktighet. Dels genom att vi andas och svettas, men också att vi duschar, diskar, kokar och steker. Allt detta höjer luftfuktigheten.

När huset är används av människor öppnas ventilerna automatiskt. Under dagen då familjemedlemmarna är på sina jobb och barnen är i skolan så sjunker ventilationsbehovet och ventilerna sluts. Men en viss ventilation tillåts fortfarande för det grundläggande ventilationsbehovet som förekommer även då luftfuktigheten är låg.

– Man lämnar inte vattenkranen rinnande när man inte använder den. Varför ska det vara annorlunda med ventilationen?

Stora energibesparingar att vänta

– Ventilerna släpper in mindre av den kalla utomhusluften därmed går mindre värme ut. Värmekostnaderna minskar markant och därmed minskar även miljöbelastningen. Vi tror att detta kommer att bli en viktig komponent för att minska den generella miljöbelastningen, säger Marcus Linder.

Det finns inga exakta siffror på hur stora energibesparingar ett normalt svenskt hushåll kan göra tack vare SmartFlow. Men att uppvärmningskostnaderna markant minskar råder ingen tvekan om.

– Om vi leker med tanken att miljonprogrammets alla hushåll skulle släppa ut 20-30 procent mindre värme då ventilationsbehovet är lägre skulle man se en betydande skillnad i den allmänna energiförbrukningen, säger Marcus Linder.

Även många offentliga byggnader skulle kunna uppnå stora besparingar genom att installera SmartFlow i sina byggnader. Och inte minst ta ett avgörande kliv framåt i sitt miljöarbete.

– Då många hushåll har ett mindre ventilationsbehov dagtid under arbetsveckan så har många arbetsplatser och offentliga byggnader ett mindre ventilationsbehov nattetid och på helgerna. En automatisk styrning av luftflödet skulle innebära stora besparingar på miljön, säger Marcus Linder.

För ytterligare intervjuer eller information om SmartFlow:

Marcus Linder, produktansvarig vid Mockfjärdsfönster AB.

E-post: marcus.linder@mockfjards.se

• byta ytterdörrar
  • fönsterinspiration

Mockfjärds erbjuder kvalitetsfönster, dörrar och monteringsarbeten till egna hem och bostadsrätter. Det helhetskoncept som erbjuds våra kunder innefattar rådgivning, måttagning, planering och installation av fönster och dörrar. Mockfjärds Fönster AB grundades 1997 av bröderna Veli-Matti och Tero Heikkinen och ägs sedan 2012 av Dovista. Du kan också följa Mockfjärds Fönster på Facebook.