Caroline Hedenström, Fredrik Mogren, Ida Silvare, Pontus Lindberg och Ulrika Heindorff.

Stort grattis till Tryggaklinikens kunder!

Enligt nationella patientenkäten, som 12 453 skåningar har svarat på, är patienterna på Tryggakliniken i Bromölla mest nöjda i Skåne. Enkäten handlar bland annat om kontinuitet och uppföljning, samt delaktighet och involvering. På Tryggakliniken är 95,6 procent av patienterna nöjda, vilket ska jämföras med genomsnittet i Skåne som ligger på 79 procent.

– Detta är en fantastisk prestation av Tryggakliniken – och är patienterna nöjda är vi mer än nöjda, säger Ulrika Heindorff (M), 2:e vice ordförande i beredningen för primärvård, psykiatri och tandvård. Tanken som genomsyrar verksamheten är att dagens patienter ska tas i dag. Ingen borde behöva oroas över att inte få vård i tid.

Enligt Tryggaklinikens chef Fredrik Mogren och verksamhetschefen Ida Silvare är detta inga problem. Man ser till att ha så gott om tid för vård att kunderna, som de föredrar att kalla sina patienter för, vet att de enkelt kan få en tid om de skulle behöva. Läkarna får anpassa sin arbetstid efter kundernas behov. För att klara detta står personalen i centrum, de måste veta förutsättningarna för verksamheten för att kunna göra ett bra jobb. Man har därför aldrig heller anlitat någon hyrpersonal, och upplever inga rekryteringsproblem när man nu står i begrepp att till hösten öppna en ny mottagning på C4 Shopping i Kristianstad.

– På Tryggakliniken får personalen känna delaktighet. De involveras i verksamheten och informeras om ackrediteringsvillkoren så att alla vet vad som krävs. Just så borde fler vårdcentraler jobba, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition. God ekonomi är grunden för god välfärd.

– För min del är jag imponerad över det nytänk som uppenbarligen finns på Tryggakliniken, säger Caroline Hedenström (M), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden. Både att man vågar bryta gamla mönster för hur patienter ska tas emot, och vad gäller till exempel initiativet med ett gym som ligger vägg i vägg, organiserat som en förening. Detta ger i förlängningen både nöjda och friska patienter.

I Skåne finns det 162 vårdcentraler. Nationella patientenkäten, NPE, är en av de undersökningar som görs för att förbättra vårdcentralernas verksamhet och lyfta fram positiva exempel. NPE visar årligen att privata vårdcentraler dominerar när det gäller nöjdhet. I årets undersökning drivs femton av de tjugo bästa privat. De offentligt driva vårdcentralerna i kursivt nedan. Mer om undersökningen kan läsas här.

1. Tryggakliniken Bromölla

2:e vice ordförande i beredningen för primärvård, psykiatri och tandvård

regionråd i opposition

Caroline Hedenström (M)