Vem har egentligen ansvaret för demokratiarbetet i Region Skåne?

Vem har egentligen ansvaret för demokratiarbetet i Region Skåne?

I samband med demokratiberedningens sammanträde den 3 mars besökte regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon beredningen för att ge sina inspel kring demokratiarbetet i Region Skåne.

Det var ett intressant anförande med efterföljande frågestund. Under anförandet lyftes bland annat fram tankar kring att eventuellt etablera regionala medborgarkontor, eventuellt i samarbete med kommunernas motsvarigheter. Syftet med detta var något oklart, men det fanns en idé att medborgarkontor skulle leda till bättre medborgardialoger. Oklart hur och på vilket sätt politiken skulle involveras.

En annan fråga som lyftes var finansieringen och ansvaret för samtalen med medborgarna. Det är tydligt att ansvaret för medborgarsamtalet ligger, enligt reglementena, på nämnderna. Demokratiberedningen ska agera stödjande och pådrivande för nämnderna i detta sammanhang.

Det råder däremot vissa oklarheter kring hur demokratiarbetet i Region Skåne i praktiken ska bedrivas och finansieras, nu när demokratiberedningen ersatt medborgardialogsberedningarna.

- Med anledning av detta ställer jag frågan till Henrik Fritzon (S) ifall han tycker att min beskrivning av uppdraget, ansvarsfördelningen och finansieringen överensstämmer med hans uppfattning, och ifall han känner att detta förhållningssätt är förankrat i nämnderna? säger Ulf Bingsgård, (M)

Region Skånes ansvarsområden är hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling, kultur och medborgardialog!

Läs mer på alliansen webbsida:

www.oppositionskane.se