Kasper Nilsson, Evelina Fäldt & Ulf Viktorsson Modexa Bostadsförädling AB.

Då åker Modexa hem från Almedalen!

Hej, torsdag den 5 juli 2018

Så här avslutningsvis på Modexas Almedalsvecka, där vi varit 10 st på plats på lite olika tider under veckan, skulle jag vilja lyfta fram en seminariehållare som sticker ut.

Veidekke var en av seminariehållarna som vi besökte i Almedalen.

De är, precis som förra året, ett undantag ibland alla andra i Almedalen, enligt min mening.

Förra året utmanade de sin egen bransch genom att påstå att hela branschen måste öka sin produktivitet och effektivitet – de sa att Bygg i Sverige är sämst i klassen!

I år angrep de inte ”kostnadssidan” utan utmanade ”intäktssidan”, dvs krav från myndigheter och banker som gör att färre människor kan köpa lägenhet. Speciellt allvarligt vad gäller unga och nya bostadsköpare.

De tar ställning och i år utmanade de bl. a Finansinstitutet och sa att det är uruselt att de vägrar delta i debatten! Men de hade lyckats få med vice Riksbankschef Kerstin af Jocknick i ett anförande på scenen.

Gillar att de tar ställning och att de uttrycker något! Allt för många startar sina seminariebeskrivningar med ”Hur kan man…?”, ”Hur skall man kunna…?”

Jag, och fler med mig, är enormt provocerade över hur många som bara lyfter upp problemställning efter problemställning – år efter år. Uttrycker sig som ”att man borde ju”, eller ”egentligen vet vi ju, men frågan är om det går…”

I 6-7 år har jag åkt på seminarier inom branschen och detta är det vanligaste sättet som debatt förs, dvs INGEN debatt, bara nya frågor, samma frågor! Därför är det skönt med de som säger något; t ex Bo Klok, Veidekke och numer även Modexa!

Det finns naturligtvis fler som säger bra och framåtriktade saker, men de är hursomhelst i minoritet.

Idag är det torsdag och lite av summeringsdag för Modexa, några seminarier men också hemresa till Sveriges framsida – Göteborg!.

Vi har haft väldigt lyckade dagar i Almedalen och ”satt oss på kartan” på ett mycket positivt sätt!

Starkt jobbat alla ni som deltagit och representerat Modexa! En extra eloge till vår projektledare Pia Johansson som sett till att allt blev så bra som det blev!

Koncernchef Modexa