Det borde kosta hälften! Vi berättar mer på Almedalen.

Det borde kosta hälften! Vi berättar mer på Almedalen.

Dagens metoder för att renovera hyresrätter resulterar i hyreskostnader som är dubbelt så höga som majoriteten av målgruppen faktiskt klarar av. Istället måste stat och kommun gå in och kompensera ekonomiskt. Det är inte hållbart i längden. Varför renoverar vi som vi gör och måste det vara så?

Modexa utmanar det rådande renoveringsparadigmet genom att påstå, det borde kosta hälften! Idag har Sverige EU:s högsta byggpriser i en bransch som lider av låg industrialisering, haltande produktivitet och ett minimum av innovation. Samtidigt är byggföretagen den instans, utanför stat, kommun och landsting, som får mest av våra skattepengar. Är detta ok? Dags att tänka nytt när det gäller renovering. Det svenska samhället står inför flera utmaningar där boendeekonomi är en central komponent. Inte mycket talar för att vi kommer att klara nyproduktion till lägre kostnader i närtid. Varför håller vi då samtidigt på att överrenovera det befintliga beståndet av hyresrätter? Vad händer när ränteläget blir mer normalt? Går det att halvera kostnaderna genom att arbeta med kvarboende hyresgäster, renovera varsamt och hålla hög industriell effektivitet?

Modexa kommer under Almedalen att blicka bakåt, föreslå vägar framåt & bevisa att våra renoveringsteorier fungerar i praktiken!

Vi ses på Almedalen den 3 juli.

Intresserad av att delta eller vill du veta mer? Kontakta oss på Almedalen2018@modexa.se