Framgångsrik satsning på social hållbarhet

Modexa är stolta över att vara en del av det prisbelönta integrationsprojektet “Välkommen till Framtiden”. Det säger Christoffer Atterfors, sortiment- och inköpschef på Modexa:
– Vi erbjuder en väg in i samhället för den som står långt från arbetsmarknaden, samtidigt som vi får in kompetent personal i företaget. Det är verkligen en win-win-situation.

“Välkommen till framtiden” sjösattes i januari 2017, och ska under loppet av tre år hjälpa 300 nyanlända personer till innanförskap och jobb.

Den kommunala bostadskoncernen AB Framtiden i Göteborg, ansvarar för att ro projektet i land. Men utan engagemanget från privata aktörer som arbetar med och inom fastighetsbranschen, hade det aldrig gått.

Det hävdar Bo Strandberg, som jobbar med frågor om social hållbarhet inom AB Framtiden:

– Vi kan introducera 300 personer på arbetsmarknaden, men det är hos entreprenörer som Modexa och deras samarbetspartners som de riktiga anställningarna blir till, säger Strandberg.

– Deras insats är oerhört viktig. De nyanlända som deltar i projektet saknar oftast helt utbildning och är den grupp som står allra längst bort från arbetsmarknaden.

För Modexa var det självklart att tacka ja till att delta i “Välkommen till framtiden”, när frågan ställdes. Christoffer Atterfors, sortiment- och inköpschef på Modexa, förklarar varför:

– Värden kopplade till det sociala är jätteviktiga för oss. Visst, vi är ett privat företag med mål att vara lönsamma, men för oss står inte det i konflikt med att ta vårt samhällsansvar.

– Vi tänker på samhällsnyttan i allt vi gör. Varje dag och i varje bostadsområde som vi renoverar.

Modexa ställde diskussionen om miljonprogrammets underhållsbehov på ända, när man gav sig in i byggbranschen för snart 20 år sedan.

Plötsligt fanns det en aktör som hävdade att det inte krävdes massiva hyreshöjningar för att genomföra nödvändiga renoveringar.

– Vår affärsidé bygger på att ta hand om den befintliga inredningen och förädla, snarare än att blåsa ut och bygga nytt och dyrt, berättar Christoffer Atterfors.

I dag renoverar Modexa omkring 11 000 lägenheter per år i Sverige, och till en betydligt lägre kostnad än konkurrenterna.

Under sommaren slussades de första deltagarna i “Välkommen i framtiden” ut på praktik. En av dem är Shadi Alabdullah, 38, som kom till Sverige från Syrien för drygt två år sedan.

Shadi hamnade hos Modexa och fick jobba hos deras underleverantör, Bygg & Montage AB, med att förnya kök i hyresrätter i Göteborg.

– Jag har jobbat som murare i 25 år, sedan jag var 13. Jag är van vid att arbeta, berättar Shadi, och fortsätter:

– Att bara gå hemma och göra ingenting gjorde mig ledsen. Därför blev jag så glad när jag fick den här chansen. Maten smakar bättre när du själv har betalat för den.

Och lika glad som Shadi är över sin praktik, lika glada är Bygg & Montage för att de tog emot honom. Tommy Grönberg är företagets vd:

– Shadi har överträffat alla våra förväntningar, och efter praktiken har vi gett honom fast jobb. Kakelsättare finns inte att få tag på, och Shadi är fantastiskt skicklig. Det funkar klockrent.

Tommy Grönberg är även nöjd med rekryteringen på ett rent personligt plan.

– Jag är matlagningsnörd, och Shadi har lärt mig mycket om det syriska köket. Det har blivit en del hummusröror och baba ganoush, skrattar han. Men tillägger också, mer allvarligt:

– Man har också fått en större förståelse för de nyanländas situation. Många tror att de som kommer hit får allt serverat på ett guldfat, men så är det verkligen inte.

Christoffer Atterfors berättar att Modexa kommer att fortsätta engagera sig i “Välkommen till framtiden”, och poängterar att man inte betraktar sitt deltagande som ett välgörenhetsprojekt:

– Dels är hantverkare en bristvara i Sverige idag, och dessutom bor många utrikes födda i de områden som vi renoverar. Att ha personal som pratar andra språk än svenska, och som har andra kulturella erfarenheter och kunskaper än svenska, gör vårt företag bättre, säger han.

Så fick Göteborgs Stad nyanlända i arbete – Framtiden, Göteborgs Stad och Arbetsförmedlingen

Fakta om Modexa.

Omsättning: Drygt 200 Mkr
Lönsamhet: 6 %