Modexa satsar på montörsutbildning via app

Modexa satsar på montörsutbildning via app

För ökad effektivitet, säkrad kvalitet och god ergonomi satsar Modexa nu på en ny montörsutbildning – Bästa Metoden. Montörerna får via en app utbildning i hur de på bästa sätt monterar ett Modexa standardkök, uppdelat i tolv moment. Utbildningen innehåller instruktionsfilmer och tips som de även efter utbildningstillfället alltid har lätt tillgängligt.

– Vi vill nå ut till så många som möjligt så enkelt som möjligt. Skulle vi ha den här formen av utbildning på plats skulle det ta oerhört många arbetsdagar att nå samma resultat, säger Lars Ericsson, Regionchef Norra och Östra Sverige på Modexa.

Modexa renoverar över 12 000 kök i hyresbostäder varje år och av dessa beställs de allra flesta, cirka 10 000 kök med montage. För att utföra monteringen har Modexa samarbetsavtal med 27 företag och hos dem finns idag ungefär 100 personer som monterar Modexa kök. Alla vilka nu har fått ta del av utbildningen via Moblrn-appen.

Bästa Metoden i tolv steg

Utbildningen Bästa Metoden går i tolv moment igenom montaget av ett Modexa standardkök med luckor, lådor och bänkskiva. Från Packning och transport till avslut samt kommunikation med hyresgästen.

– Vi har ägnat mycket tid åt att sätta Bästa metoden och besökt flera olika montörsföretag för att se hur de jobbar vid montering för att få ett till standardiserat köksmontage. Beställer du ett kök i Umeå eller Malmö ska det alltid se likadant ut och bli bra, säger Lars Ericsson.

Utbildningen består av 27 lektioner med tolv instruktionsfilmer och uppföljningsfrågor. Detta kombineras med tips från coachen och information om vilka redskap och mallar som behövs. Utbildningen tar cirka 40 minuter att genomföra och vänder sig till såväl nybörjare som erfarna montörer.

– Deltagare lär sig inte bara hur varje moment utförs, utan vilket moment som ska utföras i vilken ordning för att det ska bli mest effektivt. Appen innehåller också mängder av tips för att jobba så ergonomiskt som möjligt, säger Lars Ericsson.

Instruktionerna i fickan

En stor fördel med utbildningen är att montörerna också får allt material tillgängligt även efter utbildningstillfället.

– Montörerna har med sig instruktionerna på fickan! Är man ute på plats och undrar ”hur var det nu när jag skulle montera den här lådhurtsen?” då har man alla instruktionsfilmer i mobilen. Som att ha alla Ikea-instruktioner samlade i telefonen, fast i filmer, säger Lars Ericsson.

Han ser också att utbildningen kommer innebära en stor fördel för fastighetsbolagen.

– Det blir rätt kvalitet och det blir samma kvalitet. Instruktionsfilmerna är inte bara tekniska utan de handlar också om hur montörerna kommunicerar med hyresgästerna på rätt sätt, det vi kallar Boendedialogen. Vi har exempelvis en sekvens om hur man städar köket efter sig på ett bra sätt. För det är inte bara ett kök utan en hel upplevelse man köper.

Positiv respons

En av de som genomfört utbildningen är Henrik Häggmark, montör/servicesnickare på Bruske Entreprenad AB som jobbat med montage av Modexa kök i cirka fem år.

– Den var bra! Det är enkelt att ta till sig instruktionerna när man ser det på en film, det kan ibland vara svårare när man bara får en förklaring. Fördelen med appen är också att jag kan vara ute på jobb, ta upp mobilen och kolla om jag känner att något är oklart. Har jag en fråga kan jag bara gå in och kika, jag slipper ringa och fråga någon annan.

Vilket särskilt tips du tar med dig?

– En fördel för mig var att det stod väldigt noga beskrivet vilka verktyg man behöver.

Hur tror du utbildningen kommer hjälpa montörer?

- Att man i princip kan se hur man lägger upp en hel dag från det att man kommer till platsen och hur man ska hålla rent och snyggt runt sig. Dels ser det bra ut, det blir lättare att jobba och det är bra ur säkerhetssynpunkt så att man inte går och ramlar över saker.

En app i utveckling

Modexas mål är nu att appen framöver ska byggas på med fler instruktionsfilmer och inrymma hela sortimentet.

– Vi kommer även använda appen för att nå ut med nyheter, exempelvis när nya produkter kommer in eller byts ut. Får vi in en ny produkt får du som montör en push notis i mobilen och kan direkt gå in och kolla på en film som visar vilket sätt den ska monteras på, säger Lars Ericsson.

– Det har varit en kul resa och vi fortsätter i höst med ytterligare konceptfilmer, sedan får vi se hur stort det blir!