Branschprofilen Per Andersson  tar plats i expansiva Modexas styrelse

Branschprofilen Per Andersson tar plats i expansiva Modexas styrelse

Modexa, Sveriges största leverantör av köksrenovering för hyresrätter, har valt in Per Andersson som ordinarie ledamot i företagets styrelse. Per Andersson var tidigare vd för Myresjökök och har haft framträdande förtroendeuppdrag i branschorganisationen Trä- och möbelföretagen, TMF.

– Per Andersson är med sin långa erfarenhet och breda branschkunskap helt rätt person för oss när vi nu ska öka tillväxttakten och ta en tydligare roll som fastighetsbolagens strategiska partner när det gäller underhållskoncept för kök och förvaring. Vi står inför en stor utmaning då det finns ett enormt renoveringsbehov i det svenska miljonprogrammet, säger Torgny Hellberg, vd för Modexa.

Modexa har huvudkontor i Borås och tillverkning i Västerås. Man har under de senaste 20 åren levererat nästan 200 000 kök till fastighetsägare över hela Sverige. Genom att använda befintliga stommar kan köken förnyas med fokus på miljö, återvinning och ekonomi, en ansvarsfull förnyelse som görs i nära samverkan med både hyresgäster och fastighetsägare.

Modexa omsatte drygt 115 miljoner kronor under 2013. Företagets uttalade ambition är att expandera kraftigt och att inom sex år omsätta minst 300 miljoner kronor.

Per Andersson var vd för Myresjökök mellan 1988 och 2008. Under samma tidsperiod ökade företagets omsättning från 65 till 450 miljoner kronor.
– Myresjökök gick från att vara en relativt liten underleverantör till att bli marknadsledande inom kök till flerbostadshus. Modexa står inför en lika spännande resa där fokus ska flyttas från leverans av produkter till att erbjuda kunderna ett totalkoncept med stort tjänsteinnehåll och strategiskt samarbete, säger Per Andersson.

Per Andersson har även varit engagerad inom branschorganisationen Trä- och möbelföretagen, TMF, där han varit styrelseledamot och under många år ordförande i kök- och badinredningsgruppen.
– Modexas ambitioner ligger helt rätt i tiden och man har en fantastisk möjlighet. Men att växa fort är inte utan utmaningar. Det handlar till exempel om att bygga kapacitet och samtidigt parera så att kostnaderna inte växer snabbare än omsättning och vinst. Här tror jag att min erfarenhet kommer väl till pass och jag ser verkligen fram emot att få vara en del i Modexas närmaste framtid och att kunna stötta ledningen i dess arbete, säger Per Andersson.

För ytterligare information kontakta:
Per Andersson, styrelseledamot Modexa, 070-579 53 51, per.e.andersson@telia.com
Torgny Hellberg, vd Modexa, 070-961 00 90, torgny.hellberg@modexa.se
Arne Johansson, styrelseordförande Modexa, 070-536 60 12, arnegnosjo@telia.com
Petra Hedblom, marknadsansvarig Modexa, 033-23 22 09, petra.hedblom@modexa.se
www.modexa.se

Modexa är Sveriges största leverantör av köksrenovering för hyresrätter. Företaget startade sin verksamhet 1992 och har idag huvudkontor i Borås samt tillverkning i Västerås. Modexa utgår från befintliga stommar och förnyar kök och förvaringsutrymmen medan hyresgästerna bor kvar. Man hanterar hela processen för fastighetsägaren, från analys av behov till hyresgästkontakt, egen produktion av måttanpassade produkter som sampackas med andra produkter på lägenhetsnivå, installation och besiktning. Modexa levererar cirka 10 000 köksförnyelser om året, har cirka 45 anställda och cirka 50 ackrediterade montörer samt omsätter cirka 120 miljoner kronor.

Välkommen att läsa mer på www.modexa.se