Modexa lanserar nya laminatluckor som klarar oberoende ångtester

Efter noggrann utvärdering har Modexa valt att satsa på PP-lim för kantning av nästa generations laminatluckor. Det är den enda teknik som klarar ånga enligt oberoende  tester hos Statens Provningsanstalt (SP)!

Då marknaden efterfrågar en laminatprodukt utan visibel skarv har Modexa under en tid utvärderat de tekniker som finns på marknaden. Vid dialoger med maskintillverkare i Tyskland samt marknadsledande kökstillverkare i Sverige och internationellt föll valen ganska snabbt på två alternativ; kantning med laser eller PP-lim.

För att bekräfta de tester som är gjorda av de ledande kökstillverkarna uppdrog Modexa åt SP att göra ett eget omfattande test av 17 olika typer av luckor. Man genomförde två tester som anses vara viktiga och relevanta för köksluckor och som exempelvis marknadsledande IKEA använder sig av; dels hur luckorna står emot vätska och dels hur de står emot värmen från ånga. Det sistnämnda uppstår i alla köksmiljöer i närhet av  exempelvis kaffekokare och diskmaskin.

Sammanfattningen av de tester som SP utfärdat blev som följer:

ÅNGA MOT KANT

Av totalt 10 st. testade laserkantade luckor (från leverantör på den svenska marknaden samt tysk maskintillverkaren) fick 50 % UNDERKÄNT.

Av totalt 7 st. testade produkter med den nya tekniken för kantning med PP-lim fick 100 % GODKÄNT.

VATTEN MOT KANT

Samtliga luckor klarade testen.

Modexas VD Torgny Hellberg kommenterar:

”Testerna visar entydigt att ingen annan existerande teknik långsiktigt klarar de tuffa kraven som ställs i våra kunders köksmiljöer. Då andra marknadsledande köksleverantörer fått samma resultat och valt samma teknik, känner vi oss trygga i vårt val av PP-lim tekniken för våra laminat luckor. Torgny fortsätter; ”Lackade luckor förblir vår överlägset största produkt då 85% av våra kunder väljer de för hållfastheten, utseendet och inte minst eftersom det är rekommenderat som ”Bästa miljöval” av Sunda Hus!”.

Är du intresserad av mer information kring Modexas val av laminatprodukt –
tveka inte, hör av dig till oss!

Sveriges ledande leverantör av Köksförnyelse
Modexa tänker annorlunda och gör alla till vinnare. Hela affärsidén ger både ekonomi & spar på miljön.

Allt utgår från kökens befintliga stommar vilket minskar påverkan på miljö och sänker kostnader i alla led.

Vi är idag en rikstäckande organisation med huvudkontor i Borås samt egen tillverkning av köksluckor i Västerås. Vår omsättning uppgår till ca 110 milj kr.

PS. vi har levererat 1 kök var 8e minut i 20 år!

Välkommen att läsa mer på www.modexa.se